Fjärrstyrda flygledartorn halverar kostnaden

Om några år kommer det inte att byggas några nya flygledartorn. Det tror i alla fall Saab och LFV som med stöd av regeringen bildar ett gemensamt bolag för att fjärrstyra flygledningen. De lockar med att kunna halvera kostnaden och därmed också kunna rädda många nedläggningshotade flygplatser.

Under strecket
Publicerad
De traditionella flygledartornen kan ersättas av betydligt enklare torn där kameror och annan utrustning registrerar vad som händer.

De traditionella flygledartornen kan ersättas av betydligt enklare torn där kameror och annan utrustning registrerar vad som händer.

Foto: Stefan Kalm
Flygledarna kan sitta var som helst och via stora bildskärmar ser de exakt vad som händer på den flygplats de övervakar.

Flygledarna kan sitta var som helst och via stora bildskärmar ser de exakt vad som händer på den flygplats de övervakar.

Foto: Saab
Saab har tagit fram tekniken i de nya digitala flygledartornen där man använder kameror för att få en bättre bild av vad som händer på flygplatsen.

Saab har tagit fram tekniken i de nya digitala flygledartornen där man använder kameror för att få en bättre bild av vad som händer på flygplatsen.

Foto: Mark Gilvey
Annons

– Ingen tror att det byggs fler flygledartorn. På sikt tror jag man ersätter alla torn med fjärrstyrda lösningar. Hur snabbt det går är svårt att säga men vi är först ut på marknaden och siktar självklart på att bli världsledande, säger Micael Johansson, chef för försvarsindustriföretaget Saabs affärsområde Övervakning.

Det innebär i så fall att det framöver kommer att se lite annorlunda ut vid flygplatserna världen runt. I stället för ett högt torn där flygledarna sitter och styr trafiken på och runt flygplatsen blir det bara en mast med en samling kameror och olika instrument som följer vad som händer runtomkring.

Annons
Annons
Annons