Erik Wallrup:Fiolen är mäktigare än svärdet

Att konstmusiken skapar utrymme för reflektion och inte – likt så mycket av populärmusiken – går upp i ett enda tillstånd, ger den en kritisk och frihetlig potential. I en ny bok visar Lawrence Kramer att ett försvar för konstmusiken inte behöver ha något med kulturkonservatism att göra.

Under strecket
Publicerad
Annons

På metrostationen vid Times Square i New York står en gatumusikant och spelar. Ovanligt nog stannar folk upp en stund, vissa till och med så länge att de missar tåget, och de lyssnar intensivt i stället för att bara notera att någon spelar. Men detta är inte det enda som tillhör ovanligheterna. Musikanten som spelar är en ung, ljus kvinna, välklädd. Hon spelar inte gitarr, dragspel eller något annat av de vanligare instrumenten, utan fiol. Ett klassiskt skolat öra hör att det är barockmusik; det riktigt övade örat hör att det är första satsen i Bachs svit för soloviolin i g-moll. Det är exceptionellt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons