X
Annons
X
Recension

Bo Finurlig rikedom fångar nyfödd publik

Ett bo, en livmoder – ur det föds småbarnsteater av bästa märke. Sara Myrberg och regissören Hedvig Claesson fångar den yngsta publiken med lyhördhet och respekt.

Sara Myrberg i ”Bo”. Foto: Martin Skoog

Tänk att gå på teater och känna sig så välkommen! Och bli presenterad, uppmärksammad, bekräftad. Teatern verkar till och med bli uppriktigt glad över att just jag kommer. Och har jag inte lust att titta, eller om jag blir lite ledsen, finns det strategier för det, och om jag vill ta en promenad går det också jättebra, precis bakom publikgradängen. Så fina förutsättningar får publiken, mellan 6 och 18 månader, till ”Bo” på Teater Tre, av och med skådespelaren och dansaren Sara Myrberg och i regi av Hedvig Claesson.

Det placeras en flagga på scenens runda matta. Den är bebodd. På mattan ett bo, en hydda, som liknar en jättestor vit lampskärm eller en krinolin eller en igloo. Boet lyser stundtals i olika färger. När Sara Myrberg kollat in att mysbelysningen i salongen är på och att publiken är på plats kryper hon in i det milt rödlysande boet, och vi ser en skuggspelskoreografi som associerar till ett foster i en livmoder.

Sara Myrberg i ”Bo”.

Foto: Martin Skoog Bild 1 av 2

Sara Myrberg knixar sig ur boet som påminner om en lampa, krinolin eller igloo.

Foto: Martin Skoog Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X