Annons

Fredrik Brånstad, ”Cabinet paintings””Som en parabolantenn men med motsatt effekt”

Fredrik Brånstad, ”Cabinet III”, olja på MDF och pianogångjärn i mässing.
Fredrik Brånstad, ”Cabinet III”, olja på MDF och pianogångjärn i mässing. Foto: Fredrik Brånstad/Susanne Pettersson Gallery

Medan Christian Andersson gärna skapar ovisshet om vad det är vi egentligen ser, målar Fredrik Brånstad skickligt upp skenbart tredimensionella rum. Håkan Nilsson tittar in hos två skickliga illusionsmakare och kommer att tänka på Platon.

Publicerad

Konsten har alltid varit förknippad med ett mått av illusionsmakeri. Målningar och skulpturer har ofta försökt få betraktaren osäker på vad det är som denne tittar på. Verklighet, eller skickligt utfört hantverk? Redan de gamla grekerna brydde sig om detta. Historien om de antika målarna Zeuxis och Parrhasius kretsar kring vem som kan lura vem. Och Platon höjde ett varnade finger: att avbilda är inte att veta, utan att luras.

Fredrik Brånstad och Christian Andersson är bägge konstnärer som vrider och vänder på illusionen. Men där Brånstad använder sitt skickliga målerikunnande för att visa på hur ett illusoriskt rum kan byggas upp, låter Andersson oss gärna sväva i ovisshet om vad det är vi ser.

Christian Andersson, ”Wallpaper with mesh and spiral”, 2018. ”Disc-shaped object”, 2018, parabolantenn och vatten.

Foto: Carl Henrik Tillberg/Nordenhake Bild 1 av 3

Christian Andersson, ”Instrument 1” och ”Instrument 2”, 2018, blandteknik. Installationsvy på Nordenhake.

Foto: Carl Henrik Tillberg/Nordenhake Bild 2 av 3

Fredrik Brånstad, ”Cabinet I”, olja på MDF och pianogångjärn i mässing.

Foto: Fredrik Brånstad/Susanne Pettersson Gallery Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons