Finska läraren: Sverige bör tänka om – saknas tydlighet

Svenska lektioner är för långa, tyckte finska läraren Roosa Kuusisto. Hon införde matteyoga – miniraster i uppåtvända hunden eller andra positioner.

Det bästa med Sverige är aktiva elever. Men när det gäller bedömningssystemet borde Sverige tänka om, tycker Roosa Kuusisto.

– Man borde blanda svenska och finska skolan.

Under strecket
Publicerad
En sida i matteboken ger tio sekunders yoga i Roosa Kuusistos klass.

En sida i matteboken ger tio sekunders yoga i Roosa Kuusistos klass.

Foto: Lars Pehrson
Roosa Kuusisto tror att både svenska och finska skolan skulle tjäna på att ta efter varandra mer.

Roosa Kuusisto tror att både svenska och finska skolan skulle tjäna på att ta efter varandra mer.

Foto: Lars Pehrson
Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Wilma, Isabelle, Ella, Emilia i trädets position. Anton sitter och räknar.

Wilma, Isabelle, Ella, Emilia i trädets position. Anton sitter och räknar.

Foto: Lars Pehrson
Caitlin Hänilane Salenius tycker att yoga är lätt och att matten blir lättare när hon får varva med olika positioner.

Caitlin Hänilane Salenius tycker att yoga är lätt och att matten blir lättare när hon får varva med olika positioner.

Foto: Lars Pehrson
Annons

Caitlin Hänilane Salenius lägger sig på rygg längst bak i klassrummet, sätter hälarna och handflatorna i golvet och häver sig upp i brygga. När eleverna i Roosa Kuusistos årskurs fyra på Sverigefinska skolan i Stockholm har räknat klart en sida i matteboken får de stå i en yogaposition i tio sekunder. Sen går de tillbaka och räknar.

– Det är roligare med matte när man får ha yoga, säger Caitlin Hänilane Salenius efter att hon tagit sig upp ur bryggan.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons