Annons

Finska läraren: Sverige bör tänka om – saknas tydlighet

Svenska lektioner är för långa, tyckte finska läraren Roosa Kuusisto. Hon införde matteyoga – miniraster i uppåtvända hunden eller andra positioner.

Det bästa med Sverige är aktiva elever. Men när det gäller bedömningssystemet borde Sverige tänka om, tycker Roosa Kuusisto.

– Man borde blanda svenska och finska skolan.

Under strecket
Publicerad

En sida i matteboken ger tio sekunders yoga i Roosa Kuusistos klass.

Foto: Lars Pehrson

Roosa Kuusisto tror att både svenska och finska skolan skulle tjäna på att ta efter varandra mer.

Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson

Wilma, Isabelle, Ella, Emilia i trädets position. Anton sitter och räknar.

Foto: Lars Pehrson

Caitlin Hänilane Salenius tycker att yoga är lätt och att matten blir lättare när hon får varva med olika positioner.

Foto: Lars Pehrson

Caitlin Hänilane Salenius lägger sig på rygg längst bak i klassrummet, sätter hälarna och handflatorna i golvet och häver sig upp i brygga. När eleverna i Roosa Kuusistos årskurs fyra på Sverigefinska skolan i Stockholm har räknat klart en sida i matteboken får de stå i en yogaposition i tio sekunder. Sen går de tillbaka och räknar.

– Det är roligare med matte när man får ha yoga, säger Caitlin Hänilane Salenius efter att hon tagit sig upp ur bryggan.

Annons
Annons
Annons