X
Annons
X
Recension

”Bilder av den moderna kvinnan” Finsk modernism på Lidingö riktigt bra – gå och se!

Millesgården firar att Finland fyller med att visa en utställning med en kvartett av den finska modernismens konstnärer, alla kvinnor. Det är riktigt bra. Gå och se, skriver Joanna Persman.

Til vänster: Ellen Thesleff, självporträtt, 1916. Till höger: Helene Schjerfbeck, Självporträtt med svart fond, 1915. Foto: Finlands Nationalgalleri / Ateneum

Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Sigrid Schauman, Elga Sesemann. Fyra kvinnor med målarpenslar i högsta hugg. Några prov på deras alster visas just nu på Millesgården. Deras skapande utvecklades parallellt med det finska samhället. Kring sekelskiftet 1900 sökte många europeiska konstnärer det exotiska. I Finland fanns istället ett starkt behov av att bejaka det egna. Med självständigheten 1917 följde önskan att konstruera landets bild. Hjälteberättelser var viktiga för gruppidentiteten. Det heroiska för kvinnan i det framväxande moderna samhället var dock rätten till ett ekonomiskt oberoende, en yrkesverksamhet och en vardag jämställd med männens. Deras målardukar blev en resonansbotten för det.

Modernismen i Finland har mer figurativa drag än på andra håll i Europa som vid den tiden pladask föll bland annat för abstraktionsvågen. Det är något som man behöver ha i minnet under besöket på Millesgården. Det moderna gestaltas här genom landskap, stilleben och personporträtt. Det är ett brokigt men ändå fungerande urval. Rent visuellt finns här mer som skiljer än förenar de fyra konstnärer som alla ingår i Ateneum – Finlands Nationalgalleris fina samling. Efter turnén till USA har utställningen i något omarbetad form landat i Sverige.

Til vänster: Ellen Thesleff, självporträtt, 1916. Till höger: Helene Schjerfbeck, Självporträtt med svart fond, 1915.

Foto: Finlands Nationalgalleri / Ateneum Bild 1 av 5

Ellen Thesleff, ”Dekorativt landskap”, 1910.

Foto: Yehia Eweis, Finlands Nationalgalleri / Ateneum Bild 2 av 5

Helene Schjerfbeck, Familjesmycket, 1915-1916.

Foto: Yehia Eweis, Finlands Nationalgalleri / Ateneum Bild 3 av 5

Sigrid Schauman, Modell, ca 1958.

Foto: Janne Mäkinen, Finlands Nationalgalleri / Ateneum Bild 4 av 5

Elga Sesemann, ”Gata”, 1945.

Foto: Hannu Karjalainen, Finlands Nationalgalleri / Ateneum Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X