Annons

Sjostakovitj & KorngoldFinsk duo ger krigstidsmusik dansant schwung

Erich Wolfgang Korngolds utopiskt vackra Violinkonsert får schwung och elegans när Berwaldhallen gästas av den fina finska duon Elina Vähälä på violin och dirigenten Klaus Mäkälä.
Erich Wolfgang Korngolds utopiskt vackra Violinkonsert får schwung och elegans när Berwaldhallen gästas av den fina finska duon Elina Vähälä på violin och dirigenten Klaus Mäkälä. Foto: Arne Hyckenberg

Utopierna gnistrar i förledande dur-tonarter när finska stjärnskottet Klaus Mäkelä leder Sveriges Radios symfoniorkester i två verk som ramar in andra världskriget. Violinisten Elina Vähälä bjuds till dans med elegans.

Publicerad

Musik är ofta behäftad med schabloner, som vi vill identifiera med stämningslägen och en given intellektuell och känslomässig gestik. En dur-tonart borde rent förnuftsmässigt rymma ett glättigt budskap – men när det gäller både Erich Wolfgang Korngolds Violinkonsert och Dmitrij Sjostakovitjs dubbelbottnade symfonier hopar sig skuggorna.

Är det lättnad över att ha lyckats undvika att bli snärjd av en politisk agenda som ligger bakom ledmotivets förvandling till ett flinande dur ackord i finalen till Sjostakovitjs symfoni nr 6? Och antyder dur-tonarten i Korngolds Hollywood-blanka Violinkonsert, skriven i svallvågorna efter kriget, att utopins Neverland gnistrar uppe på de stegrande frasernas krön, för att sedan dala i uppgivna suckar.

Annons
Annons
Annons