Ilskan växer mot dåliga råd: ”Svårt att genomskåda”

Ytterst få konsumeter som känner sig lurade av finansiella rådgivare får ut skadestånd. SvD Näringslivs kartläggning avslöjar att bara i elva av 182 inkomna fall har Allmänna Reklamationsnämnden rekommenderat skadestånd under de senaste åren. Nu växer ilskan bland konsumentorganisationer.

Under strecket
Publicerad
Jan Bertoft, generalsekreterare hos Sveriges konsumenter, anser att oberoende finansiell rådgivning är en rättvisefråga.

Jan Bertoft, generalsekreterare hos Sveriges konsumenter, anser att oberoende finansiell rådgivning är en rättvisefråga.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Annons

Dagens regelverk är för svagt för att ge ett fullgott skydd för sparare, enligt konsumentorganisationer som SvD Näringsliv har varit i kontakt med.

– I dagsläget är svenska konsumenter väldigt utlämnade, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter och fortsätter:

Annons
Annons
Annons