Finalspelet bakom reklamen

Dags igen för årets största tv-, reklam- och junk food-fest. Den 44:e upplagan av Super Bowl på söndag omtalas extra mycket därför att New Orleanslaget The Saints nått finalen snart fem år efter orkanen Katrina (möter Indianapolis Colts) och att tv-bolaget CBS sagt ja till reklam med politisk underton.

Under strecket
Publicerad
På väg mot Super Bowl – Pierre Thomas i New Orleans Saints i matchen mot Minnesota Vikings som de vann för två veckor sedan. Den officiella matchfotbollen har tillverkats av Wilson Sporting Goods i Ohio sedan Super Bowlstarten 1966. New Orleans Saints hemmaarena Superdome renoverades efter orkanen Katrina 2005 och kunde öppna på nytt 2006. Pierre Garcon i Indianapolis Colts håller upp den haitiska flaggan efter segern mot New York Jets som gav laget en plats Super Bowl.

På väg mot Super Bowl – Pierre Thomas i New Orleans Saints i matchen mot Minnesota Vikings som de vann för två veckor sedan. Den officiella matchfotbollen har tillverkats av Wilson Sporting Goods i Ohio sedan Super Bowlstarten 1966. New Orleans Saints hemmaarena Superdome renoverades efter orkanen Katrina 2005 och kunde öppna på nytt 2006. Pierre Garcon i Indianapolis Colts håller upp den haitiska flaggan efter segern mot New York Jets som gav laget en plats Super Bowl.

Foto: DAVID J PHILLIP/AP, AMY SANCETTA/AP, JUDI BOTTONI/AP, MICHAEL CONROY/AP
Annons

WASHINGTON Enligt en Super Bowl-anekdot är det fler som ett år senare minns vilken reklamsnutt de tyckte bäst om än vilket lag som vann.

Med en publik som i alla fall stundtals närmar sig 100 miljoner tittare enbart i USA är det inte så underligt att företag ­lägger ner enorm möda på reklamen – som dessutom kostar ­jättebelopp per sekund.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons