X
Annons
X
Recension

Bruno Knutman, ”Nattstycke” Fin avslutning på ett egenartat konstnärskap

Bruno Knutman, som gick bort i fjol, har ibland kallats för en konstnärernas konstnär. Hans måleri är gåtfullt och tillgängligt på en och samma gång. Flera av verken i den postuma utställningen står sig väl i jämförelse med hans bästa, skriver Dan Backman.

Bruno Knutman, ”Ovädersmoln”, 2016, olja på duk och ”Mor och son II”, 2016, olja på duk.

När man säger ”en konstnärernas konstnär” brukar man mena en högt aktad konstnär som utövat stor påverkan på kollegor, inte bara ur den egna generationen, men som inte riktigt etablerats hos den konstintresserade allmänheten. Dick Bengtsson, till exempel, var länge en sådan konstnär, innan hans konst började visas på stora retrospektiver och nådde långt utanför kretsen av specialintresserade.

Benämningen stämmer väl in på Bruno Knutman (1930–2017), Lundakonstnären som gick bort i augusti förra året och den utställning som nu visas på Galleri Magnus Karlsson är alltså postum. Han har ställt ut där en gång tidigare och de tavlor som nu hängts upp är de som han jobbade med inför sin andra utställning. De ser ut att vara färdiga, men helt säker kan man inte vara.

Bruno Knutman, ”Ovädersmoln”, 2016, olja på duk och ”Mor och son II”, 2016, olja på duk.

Bild 1 av 6

Bruno Knutman, ”Nattstycke”, 2017, olja på duk.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 2 av 6

Bruno Knutman, ”Målaren och hans modell”, 2015, olja på duk.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 3 av 6

Bruno Knutman, ”Mor och son II”, 2016, olja på duk.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 4 av 6

Bruno Knutman, ”Ovädersmoln”, 2016, olja på duk.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 5 av 6

Bruno Knutman, ”Mellan himmel och jord”, 2016, olja på duk.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X