Annons

Filosofer har börjat studera ”Seinfeld”

I en ny antologi belyser amerikanska filosofer den populära tv-serien ”Seinfeld”. Rollgestalterna jämförs med olika filosofer och system, likheter påvisas mellan serien och Wittgensteins ”Filosofiska undersökningar”. Efter läsningen ser man programmen i ett annat ljus.

Publicerad

Det tog exakt två avsnitt innan jag blev helt beroende av ”Seinfeld”. Jag var tidigare tämligen ointresserad av den rika traditionen av amerikanska situationskomedier (”Sitcoms”) av typen ”Lucy Show”, ”Happy Days”, ”Fresh Prince i Bel Air” eller ”Vänner” med skrattande och poängförstörande studiopublik. Min skepsis var således stor när en vän berättade att jag ”måste” se ”Seinfeld”. Jag förstod inte meningen med att se 35-åringar bete sig som barn. Men det var något speciellt med serien: den påminner nämligen bara till formen om övriga program i genren. Rollfigurerna är tämligen stereotypiska men dialogen är mycket elegant och de situationer som huvudpersonerna försätter sig själva och andra i är minst sagt ovanliga. Det var det inte bara jag som tyckte. Under de nio säsonger med 169 avsnitt som ”Seinfeld” visades fram till våren 1998 i USA (våren 2000 i Sverige), fick serien en jättepublik och fortfarande sänds avsnitt i repris dagligen både i Sverige och USA. Det sista avsnittet föregicks av ett enormt medieuppbåd, som om ett nationalmonument skulle rivas, men även avsnitt under seriens gång (eller nyheter om Jerry Seinfelds privatliv) kunde få kolossal uppmärksamhet. Det avsnitt då Kramers förnamn avslöjades emotsågs som ett viktigt kulturellt tillkännagivande. Serien har introducerat ord och uttryck som är allmänt använda i det amerikansk-engelska språket i dag. Jag har till och med hört Seinfeldlingo i officiella akademiska sammanhang, till exempel ”yada, yada, yada” (som betyder ungefär ”och så vidare” eller ”Du förstår vad jag menar” fast med en småsnorkig ton av ”bla bla bla”) eller ”Not that there”s anything wrong with that” (mer om det uttrycket senare i texten).

”Seinfeld” handlar om fyra vänner, Jerry Seinfeld, Elaine Benes, George Costanza och Cosmo Kramer som bor på Upper West Side på Manhattan i New York. De har egentligen inte speciellt mycket gemensamt. Jerry är en framgångsrik ståuppkomiker och Elaine är en relativt lyckosam, ehuru irriterad, redaktör. George och Kramer befinner sig i annorlunda situationer. Den förre är kontinuerligt frustrerad i arbetslivet och går från jobb till arbetslöshet till nya jobb och måste periodvis bo hos sina egensinniga föräldrar. Den senare arbetar överhuvud taget inte, utan har en okänd inkomstkälla och fördriver dagarna med en uppsjö av vansinniga projekt, som att uppfinna en BH för överviktiga män. Alla fyra har dock ett par gemensamma drag: De har svårigheter i kärlekslivet och går från förhållande till förhållande. De är alla mer eller mindre störda och självdestruktiva.

Annons
Annons
Annons