X
Annons
X
Recension

Julia & Manifest United Filmisk Strindberg förs in i identitetspolitiken

Göteborgs dans- och teaterfestival är igång, med ett späckat internationellt program. Scenkonstens gränser prövas med såväl akrobatik och verbala utmaningar som film- och bildkonst. Theresa Benér har tagit del av norska och brasilianska formexperiment.

”Julia” av brasilianska Christiane Jatahy, som utgår från August Strindbergs pjäs ”Fröken Julie”. Foto: Marcin Nowak

Scenkonst i vår tid handlar mycket om att utmana och reflektera över den egna genrens konventioner, uttryck och traditioner. Hur ska klassiker spelas för att möta vår samtid? Hur påverkas feminina stereotyper när kvinnliga dansare blir burleska clowner på scen? Vilka revolutionära konstnärliga manifest har relevans i dag?

Den sistnämnda frågan behandlas av det norska kollektivet Verk Produksjoner i deras nya uppsättning "Manifest United". Verk, som i år firar 20-årsjubileum, har en sökande, säregen estetik baserad på improvisation och helt kollektiva processer. I ett avsiktligt naivt och till synes kaotiskt scenspråk undersöker de innebörden i en rad radikala konstmanifest från 1900-talet, från Marinettis optimistiska futurism till danska Dogme 95 som ju signerades av bland annat Lars von Trier.

”Julia” av brasilianska Christiane Jatahy, som utgår från August Strindbergs pjäs ”Fröken Julie”.

Foto: Marcin Nowak Bild 1 av 3

”Manifest United – an anthology of changing ideas” av norska Verk Produksjoner.

Bild 2 av 3

”Julia” av brasilianska Christiane Jatahy, som utgår från August Strindbergs pjäs ”Fröken Julie”.

Foto: Marcin Nowak Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X