X
Annons
X

Filmfest med kulturhipsters

Med sin första gemensamma långfilm vill regissören Levan Akin och producenten Erika Stark väcka frågor om klass, kulturkrockar, könsroller och tillhörighet.

Erika Stark och Levan Akin jobbar gärna ihop.
Erika Stark och Levan Akin jobbar gärna ihop. Foto: THERESE JAHNSON

KATINKAS KALAS TÄVLAR OM BRONSHÄSTEN PÅ STOCKHOLMS FILMFESTIVAL

–Vi ville göra en annan typ av klasskildring än vad vi hade sett förut. Vi ville diskutera hur grupp- och klasstillhörighet genomsyrar vår kultur just ju, säger Erika Stark när vi ses på ett kafé på Drottninggatan.

–Vi ville visa att det handlar om ett annat kapital än bara pengar. Tematiken kretsar också kring social ängslighet. Katinka är den som alla studsar mot för att få bekräftelse, fortsätter Levan Akin.

Han vill bli intervjuad ihop med Erika Stark, som även står för filmens produktionsdesign, och när vi ses förstår man varför. De fyller i varandras meningar och är överens om det mesta. De träffades på en filminspelning 2004 där Erika var manusassistent och Levan regiassistent och bestämde sig för att göra film ihop. Båda har varit verksamma inom film- och tv-branschen sedan dess, och hade samlat på sig ideér som de ville omsätta i praktiken, för att försöka uppnå ett mer konstnärligt resultat. Under inspelningen bodde hela filmteamet på den gotländska gård som filmen spelades in på. Man filmade kronologiskt för att skådespelarna skulle genomleva historien precis som sina rollfigurer.

Annons
X

Katinkas kalas utspelar sig under ett sommardygn hemma hos curatorn Katinka (Mia Mountain), som fyller år, och hennes Greger (Ludde Hagberg). De närmasta vännerna, en samling självupptagna kulturhipsters, är bjudna. När Katinkas strulige tvillingbror Joel (Fredrik Lundqvist) dyker upp med sitt senaste ragg Linda (Yohanna Idha), programledare för ett ring in-program i tv, skapas en stor oreda i det sociala spelet.

–Lindas utanförskap blottlägger på något sätt allas utanförskap, säger Levan Akin.

Det var viktigt för filmskaparna att inte ge publiken en "moralisk kompass".

Vi ville göra en annan typ av klasskildring

–Vi ville inte att karaktärerna skulle vara antingen goda eller onda, utan att de fick vara helheter. Det var något som vi hade saknat på film, att få se det mänskliga hos folk. Det var viktigt under castingprocessen också, man kunde se vilka som tyckte om sin rollfigur och vilka som dömde den väldigt snabbt, säger Erika Stark.

–Det skulle vara oförutsägbart, och det är också därför den är filmad som den är. Den vecklar ut sig, tagningarna blir längre och längre. Vi ville inte heller manipulera publiken genom bildberättandet, och visa vem man ska titta på till exempel genom att klippa. Det var väldigt viktigt för oss att inte falla in i filmiska klichéer, säger Levan Akin.

Levan Akin och Lisa Östberg, som han skrev manus tillsammans med, experimenterade med flera olika subkulturer, dels "blåborgerliga", dels "Göteborgsvänster", innan man kom fram till att vännerna skulle vara elitistiska kulturhipsters.

–Det är vanligt inom olika subkulturer att man åker lite åsiktscharter. Man får sina åsikter på köpet när man sätter på sig ett par stora glasögonen eller blir gallerist. Det blir både komiskt och tragiskt, säger Erika Stark.

Behöver man som publik förstå rollfigurernas alla koder och uttryck?

–På sätt och vis, men historien är nog ganska universell. Alla har väl varit på en fest där man inte passar in. Och jag tycker att filmen ställer nya frågor, som man som publik kan tolka på olika sätt, säger Erika Stark.

Annons
X
Annons
X

Erika Stark och Levan Akin jobbar gärna ihop.

Foto: THERESE JAHNSON Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X