Annons
X
Annons
X
Konst
Recension

Goldin + Senneby, Headless. From the Public Record, Johannes Heldén, Distant Light, Distant Hope Fiktion och verklighet vävs samman

Goldin + Senneby, Headless. From the Public Record, Johannes Heldén, Distant Light, Distant Hope

Genre
Övrig
Var
Index, Kungsbro strand respektive Stene Projects, Brunnsgatan 21B

Installation, Bok 19 Tom 13 december respektive Tom 29 november

På en middagsbjudning för några år sedan berättade min bordskavaljer hur förskräckt han blivit när hans son sagt att han önskade sig en yxa i julklapp. Lättnaden som han kände när det visade sig att det inte var en verklig yxa, utan en virtuell, byttes snabbt ut mot nya grubblerier eftersom yxan kostade pengar: Skulle han betala för någonting som, enligt hans definition, inte fanns?

Episoden handlar om den virtuella världen Second Life och illustrerar ett av dess kännetecken, nämligen att ekonomin är sammanflätad med den verkliga. Enkelt uttryckt innebär det att man betalar med riktiga pengar för virtuella objekt, till exempel en yxa.

Konstnärsduon Goldin + Senneby (Simon Goldin och Jakob Senneby) har under flera år använt sig av Second Life för att undersöka frågor om hur immateriella och materiella värden vävs samman när de förs mellan den verkliga världen och den virtuella. I Headless har de fortsatt att utforska dessa frågor. Projektet är en iscensatt undersökning av ett offshoreföretag som heter just Headless.

Annons
X

Utställningen består dels av en illustrerad ljudupptagning av ett samtal där en av konstnärsduons talespersoner berättar om projektet, dels av boken Looking for Headless som är en kriminalroman i vilken undersökningen beskrivs. Det hela är mycket intrikat och den fiktiva och verkliga berättelsen vävs alltmer samman. Att personer från den verkliga världen, bland annat konstnärerna själva, dessutom figurerar i romanen väcker ytterligare frågor.

På liknande sätt som Goldin + Senneby använde sig av Second Life för att utforska relationen mellan verkliga och fiktiva platser använder de i Headless offshoreverksamheten för samma ändamål. Att denna beskrivs just som en form av legal fiktion innebär att berättandets form – kriminalromanen – för att undersöka platser där det verkliga och fiktiva går in i varandra blir ett logiskt val. Boken som berättelseform är ju ytterligare exempel på en sådan plats.

Intresset för berättarstrukturer är även centralt i Johannes Heldéns konstnärskap. I utställningen Distant Light, Distant Hope på nyöppnade galleri Stene Projects använder Heldén, som även är poet aktuell med en ny bok i vår, berättandet som form och undersöker samtidigt dess potential för att skapa ytterligare berättelser.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Ta till exempel dvd:n Red Shift som utgörs av en projektion av en bok på en tom vit bok, eller A better tomorrow som består av en drygt en halv meter hög skulptur av ett skirt träd. Under trädet ligger en kropp, sannolikt död. Men i den uppförstorade skuggan av trädet som bildas mot väggen är det nästan omöjligt att se kroppen. I båda verken undersöker Heldén med subtila medel relationen mellan fiktion och verklighet där frågor som kretsar kring teknik och natur är centrala.

    Båda dessa utställningar rymmer lager av betydelser och kräver därför tid. Och som besökare vet man till slut inte vad som är fiktion eller vad som är verkligt. Men det intressanta är att det inte är det väsentliga. De utforskar nämligen inte skillnaderna utan gränszonerna där det fiktiva och verkliga vävs samman på ett sätt som innebär att kategorierna fiktion och verklighet inte längre är relevanta. Det centrala är istället att genom konsten skapa nya rum där dessa världar går in i varandra. Och i ett sådant rum är det inte det minsta konstigt att köpa en yxa som inte finns.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X