Fiberkomposit lyfter lättare plan

Drygt tre år försenat är Boeings nya plan 787 Dreamliner till slut på väg att tas i kommersiell drift. Det är ett stort steg för hela flygindustrin. Det nya planet är till hälften byggt i kompositmaterial som är lätta och därmed minskar bränsleförbrukningen. En avgörande faktor när flygbolagen pressas av höga oljepriser.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Väntan har varit lång bland flygbolagen som står på kö för att få sina starkt försenade Boeing 787 Dreamliner. Den nya komplicerade tillverkningstekniken har lett till rader av nya förseningar.

Foto: BOEING
Annons

Seattle

Det är svårt att inte falla för Boeings nya 787 Dreamliner när den står uppställd utanför hangaren vid bolagets jättelika fabrik i Everett, norr om Seattle. Den ger inget gigantiskt intryck som Boeings Jumbojet eller konkurrenten Airbus Superjumbojet. Men den är smäcker och med sin lite mer normala storlek har den alla förutsättningar att bli en av flyg- industrins verkliga arbetshästar de kommande 30 åren.

Annons
Annons
Annons