Annons

Festival startar idag: Hon målar med ljud

Ständigt sökande Christina Kubisch har sedan 1970-talet haft en central roll på den internationella ljudkonstscenen med sina egensinniga visuella ljudkonstverk. Nu växer intresset för ljudkonst. I sommar är Christina Kubisch aktuell på festivalen Gute LjaudKarte som startar i dag.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Den tyska ljudkonstnären Christina Kubisch har tillbringat veckor på Gotland för att göra fältinspelningar till sitt verk ”Remote relations” för Körsbärsgården i Sundre.

Foto: TonsättarcentrumBild 1 av 10

På Körsbärsgården i Sundre gör Christina Kubisch en stor kopparfläta till bärare av verket ”Remote relations”.

Foto: Christina KubischBild 2 av 10

En stor kopparfläta som tar sig utifrån och in på Körsbärsgården i Sundre, med små högtalare i alla kabeländar, blir bärare av Christina Kubisch verk ”Remote relations”.

Foto: Christina KubischBild 3 av 10

Körsbärsgården i Sundre är en klassisk gotländsk gårdsmiljö med konsthall och skulpturpark, där Christina Kubischs ”Remote relations” ställs ut under sommaren.

Foto: TonsättarcentrumBild 4 av 10

En gisten eka blir resonanslåda i verket ”On this beach” av Jana Winderen, som kopplar samman stranden vid fiskeläget Helgumannen på Fårö med den havsmiljö vid ekvatorn där Gotland låg för över 400 miljoner år sedan.

Foto: Jana WinderenBild 5 av 10

För över 400 miljoner år sedan låg Gotland vid ekvatorn. I ”On this beach” kopplar Jana Winderen samman ljud från havet och de varelser som lever i vid ekvatorn i dag med fiskeläget Helgumannen på Fårö.

Foto: TonsättarcentrumBild 6 av 10

Ett kallmurat båthus och en gisten eka blir resonanslåda i verket ”On this beach” av Jana Winderen, som kopplar samman stranden vid fiskeläget Helgumannen på Fårö med den havsmiljö vid ekvatorn där Gotland låg för över 400 miljoner år sedan.

Foto: TonsättarcentrumBild 7 av 10

S:t Olofs ruin i Visby är platsen för Carl Michael von Hausswolffs ljudinstallation ”Three Magi”, som vill låta kristendom och buddism växla platser, och med de tre vise männen som centrala symboler.

Foto: TonsättarcentrumBild 8 av 10

I tre hål i taket på S:t Olofs ruin i Visby löpte klockrepen förr. I sommar är de plats för Carl Michael von Hausswolffs ljudinstallation ”Three Magi”, där de får symbolisera de tre vise männen.

Foto: TonsättarcentrumBild 9 av 10

Christina Kubisch är en pionjär inom den europeiska ljudkonsten. Sedan 1970-talet har hon utvecklat sina visuella ljudkonstverk, ofta beskrivna som en ”syntes av konst”.

Foto: TonsättarcentrumBild 10 av 10

För ljudnyfikna världen över är tyska Christina Kubisch ett känt namn. Med karta och specialhörlurar har hon guidat människor i över 50 storstäder på ”elektromagnetiska stadsvandringar”. I dem blottlägger hon ljud som vi oftast är helt omedvetna om och som hon skapar sammanhållna verk av, underhållande och överraskande. Hon får folk att stanna upp – med lurar på huvudet och karta i handen – och lyfta blicken, se sig omkring, lyssna inåt och utåt. Plötsligt ser man människor lutande mot en stolpe, eller med huvudet långt in i en bankomat glömska av sin omgivning, eller stirrande rakt ut i intet med det brusande stadslivet omkring sig.

Intresset för ljudkonst växer. I stora delar av Europa och i USA är det en sedan länge etablerad konstart, men även i Sverige ökar intresset. Festivalen på Gotland, GuteLjaudKarte, är en stor satsning som uppmärksammas även internationellt. Och i sommar kommer flera andra stora ljudkonstinstallationer höras ute i landet.

Annons
Annons
Annons