Recension

Så fick vi se slutet (Then we came to the end)Ferris lever upp till hajpen

KUL PÅ KONTOR Joshua Ferris debutroman om ett gäng nervösa reklamare i Chicago med ett omöjligt uppdrag är känslig, genomskådande och ömsint. Eva Johansson finner att förhandshajpen för en gångs skull har full täckning.

Under strecket
Publicerad
Annons

På den krisdrabbade reklam­byrån i Joshua Ferris briljanta debutroman Så fick vi se slutet blir medarbetarna uppsagda till höger och vänster. Ingen ges någonsin någon förklaring till varför just han eller hon tvingas gå, och ingen vet vem som står näst i tur. Korridorerna bubblar av paranoia, skvaller och intriger, och när de anställda inte går i bitar av ängslan är de på vippen att krevera av leda. Mitt i eländet får de ett fullkomligt omöjligt uppdrag. De ska utforma en kampanj som ska få bröstcancerpatienter att skratta åt sin situation. En uppgift som inte blir lättare av att firmans stränga chef enligt envisa men obekräftade rykten lider av just bröstcancer.

Förskräckligt rolig, som ”The Office”, utropas det på det kon­genialt formgivna omslaget (signerat Jonas Lindén) – det ser ut som ett nerklottrat kollegieblockspapper, med kaffefläckar och allt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons