Annons

Ferrantes väninnor gör en livsresa på scenen

Ruth Vega Fernandez och Maja Rung som väninnorna Lenù och Lila. I början av  berättelsen är de småflickor som leker med sina enkla dockor.
Ruth Vega Fernandez och Maja Rung som väninnorna Lenù och Lila. I början av berättelsen är de småflickor som leker med sina enkla dockor. Foto: Lars Pehrson

Fyra romaner, två hela liv, från småflicksstreck via kvinnokamp till åldrandets tyngd. Regissören Maria Sid väjer inte för en nästan omöjlig uppgift: att göra scenkonst av Elena Ferrantes lika djuplodande som älskade svit om Lila och Lenù och deras livslånga vänskap.

Publicerad

– Jag har under alla mina år som regissör haft en dröm om att någon gång regissera en kvinnas hela liv, skildra hur hon går genom livet, byter män, blir äldre, går från barn till vuxen, berättar hon.

Just det som pseudonymen Elena Ferrante levererar i sina böcker om två flickor från ett fattigt kvarter i Neapel, två begåvade bästa vänner där den ena får chansen att utbilda sig och ta sig ut i världen medan den andra blir kvar.

Maria Sid regisserar uppsättningen. ”På teatern kan du ställa dig i ett tomt rum och säga: vilket vackert kök, och då är där ett kök. För mig är det fullständigt hisnande.”

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 4

Maria Sid och huvudrollsinnehavarna diskuterar Ferrantes teman och pjäsen. ”Vänskapen är så mångfacetterat skildrad. Jag tyckte inte att jag hade läst om kvinnlig vänskap på det sättet innan”, säger Maja Rung.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 4

Pjäsmanuset fylls av noteringar under repetitionerna.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 4

Ole Forsberg spelar järnvägsarbetaren och poeten Donato Sarratore som Lila och Lenù är rädda för. ”Det märks hur farlig en plats är på hur spända kropparna är, oavsett om det är ett arbetarkvarter i Finland eller ett fattigt område i Neapel”, säger Ruth Vega Fernandez.

Foto: Lars Pehrson Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons