Annons

15 storföretag lovar vara fossilfria rekordsnabbt

Fortum Värme, McDonald’s, Löfbergs, Axfood och ytterligare ett tiotal svenska storföretag skärper kraven och ska vara fossilfria redan 2030 – såvida politikerna ger dem rätt förutsättningar.

– Hagaföretagen visar att det går att minska utsläppen med bibehållen lönsamhet och tagna marknadsandelar, säger programdirektör Nina Ekelund.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Löfbergs, McDonald’s och Axfood (som äger Willys och Hemköp) är några av de bolag som ingår i företagsnätverket Hagainitiativet.

Foto: Fredrik Persson/TT, Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 3

Grafik: Jenny Alvén

Bild 2 av 3

Grafik: Jenny Alvén

Bild 3 av 3

Löfbergs, McDonald’s och Axfood (som äger Willys och Hemköp) är några av de bolag som ingår i företagsnätverket Hagainitiativet.

Foto: Fredrik Persson/TT, Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
Löfbergs, McDonald’s och Axfood (som äger Willys och Hemköp) är några av de bolag som ingår i företagsnätverket Hagainitiativet.
Löfbergs, McDonald’s och Axfood (som äger Willys och Hemköp) är några av de bolag som ingår i företagsnätverket Hagainitiativet. Foto: Fredrik Persson/TT, Fredrik Sandberg/TT

Hagainitiativet är ett företagsnätverk som de senaste åren agerat för högre klimatkrav inom svenskt näringsliv. De 15 företagen har dels pressat sina egna verksamheter till skarpa åtgärder, dels krävt att politiken ska öka takten i omställningsarbetet.

Annons
Annons
Annons