Annons

Fem steg för att bli fri från talskräcken

Susanne Pettersson, årets kvinnliga talare 2018, har ingen talskräck. Andra har gärna Halloween-mask på scen.
Susanne Pettersson, årets kvinnliga talare 2018, har ingen talskräck. Andra har gärna Halloween-mask på scen. Foto: TT och Malin Hoelstad

Kom över din talrädsla! Här är tips och råd från kbt, kognitiv beteendeterapi, som hjälper. Med lite kunskap och mycket övning går det att bli fri från obehaget att tala inför andra, som är en av våra allra vanligaste rädslor.

Under strecket
Publicerad
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Foto: Tomas Oneborg

Utmana dig själv genom att stanna kvar i situationen trots att kroppen går på högvarv. Ett rejält fysiologiskt påslag, som tolkas som ångest, kan kännas outhärdligt och som om det skulle kunna fortsätta i alla evighet, enligt Psykologiguiden. Men faktum är att kroppen inte kan hålla igång en sådan respons hur länge som helst. Om du stannar kvar i situationen tillräckligt länge går påslaget oftast ner. Vetskapen om att nervsystemet inte klarar av att vara på helspänn lugnande effekt. Lämnar du i stället situationen tidigare får kroppen och hjärnan aldrig lära sig hur det sjunker. Genom att exponera dig, det vill säga att gradvis utsätta dig för obehagliga situationer, som exempelvis talängslan, kan du avdramatisera och klara av en uppgift även om du känner ångest.

Annons
Annons
Annons