Annons
X
Annons
X

Fem miljarder för smidigare trafik

Regeringens extrapengar på fem miljarder till vägar och järnvägar ska bland annat gå till nya och bättre påfarter, nya cirkulationsplatser och bredare körbanor. Pengar läggs även på kollektivtrafikfält på E 18 mellan Danderyd och Täby samt mittseparering på ett antal sträckor, uppger Trafikverket.

Av TT
(uppdaterad)

Järnvägspengarna går bland annat till att bygga förlängda mötesstationer på Malmbanan, nytt ställverk i Stockholm samt utbyggt dubbelspår mellan Hallsberg och Mjölby.

Under 2012 och 2013 ska 3,6 miljarder gå till förbättringar av järnvägen och resten, 1,4 miljarder, till vägar, enligt verket.

När det gäller järnvägarna ska en del av pengarna användas till ett stort antal mindre åtgärder för att byta ut slitna delar som växlar och signaler. Drygt 200 miljoner går till mötesplatserna på Malmbanan mellan Boden och Riksgränsen.

Annons
X

Enligt Trafikverkets redovisning till regeringen behövs ytterligare 15-25 miljarder utöver ordinarie anslag för att rusta järnvägen till en godtagbar nivå. De 3,6 miljarderna är en första satsning.

På frågan om hur resenärerna kommer att märka skillnaden av satsningen svarar infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M):

– Jag tror att man inom hyfsat snar framtid kommer att se bättre trafikinformation men också att robustheten i systemen och att punktligheten för våra tåg kommer att bli bättre, säger hon.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Elmsäter-Svärd ska i höstbudgeten analysera vad mer som behöver göras, men lovar i dag inga nya pengar. Hon håller inte med dem som säger att regeringen gör för lite och för sent. Hon påpekar också att när det gäller för små satsningar på infrastruktur går det i så fall att peka 10 eller 15 år tillbaka i tiden.

    – Jag har mer fokus på den situation vi har i dag, och vad vi kan göra åt den.

    Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm säger att verket i det korta loppet inte klarar av att sätta in åtgärder för mer än fem miljarder kronor.

    – Nej, inte i det här korta perspektivet. Det krävs, på järnvägssidan framför allt, nästan två år i förberedelsetid för att vi ska kunna få in det i tidtabellerna. De nivåer vi har nu, det klarar vi av att planera in.

    Malm säger att de nu aktuella projekten valts utifrån kriterierna största samhällsekonomiska nytta, miljöhänsyn, trafiksäkerhet och arbetspendling.

    – Det är bra satsningar men de borde ha kommit mycket tidigare. Vi har krävt i flera år att anslagen till underhåll ska höjas, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.

    Han säger att nyinvesteringar i utökad kapacitet samt bättre organisation krävs för att få järnvägen att fungera, och ser dessutom en risk för att anslagen för underhåll återigen ska falla tillbaka efter regeringens tillfälliga satsning 2012-2013.

    Stockholm TT

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X