Annons
X
Annons
X
SvD:s kulturmagasin

6 litterära profiler om sina bästa bokomslag

Bild 1 av 2

Edward St Aubyns romaner om Patrick Melrose formgivna av Ellen Lindström

Bild 2 av 2

Bild 1 av 6

Edward St Aubyns romaner om Patrick Melrose

Edward St Aubyns romaner om Patrick Melrose formgivna av Ellen Lindström

Martin Alström, marknadsansvarig på Albert Bonniers Förlag: ”De fångar en känsla som sedan fortsätter in i boken på ett fantastiskt sätt. När du ser dem försätts du i ett tillstånd som läsningen förlänger samtidigt som läsningen är en förläningen av formen.”

Annons
X
Annons
X

Malin Wollins ”Till min dotter” formgiven av Lotta Kühlhorn.

Bild 1 av 1

Bild 2 av 6

Malin Wollins ”Till min dotter”

Malin Wollins ”Till min dotter” formgiven av Lotta Kühlhorn.
Malin Wollins ”Till min dotter” formgiven av Lotta Kühlhorn.

Förläggaren Sofia Brattselius-Thunfors: ”Ett bra samarbete mellan författare, formgivare och förlag. Alla inblandade medverkade med tankar och idéer och blev nöjda med slutresultatet. Dessutom sticker det ut och ger rätt signal till läsarna.”

Annons
X
Annons
X

Tom Malmquists "I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv" formgivet av Lukas Möllersten.

Bild 1 av 1

Bild 3 av 6

Tom Malmquists "I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv"

Tom Malmquists "I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv" formgivet av Lukas Möllersten.
Tom Malmquists "I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv" formgivet av Lukas Möllersten.

Nina Eidem, förläggare på Natur & Kultur: ”Jag tycker att titeln och formen samspelar så fint i det här omslaget. Det finns en renhet och enkelhet som talar om för läsaren att det handlar om det mest grundläggande, att vara vid liv, och gränsen för livet som är döden. Det är sorgebok som också är ljus. Lukas Möllersten har gjort en vacker illustration, i nederkant en lövad gren mot en skiftande blå himmel där det svävar omkring virvelfrukter, som under en försommardag. Titeln är lång och lyrisk, den får mycket plats. Och det finns stora rena ytor där vi kunnat lägga citat och vilka priser den vunnit, utan att det stör helhetsintrycket. ”

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X

    Kakan Hermanssons ”Hela kakan” formgivet av Sepidar Hosseini

    Bild 1 av 1

    Bild 4 av 6

    Kakan Hermanssons ”Hela kakan”

    Kakan Hermanssons ”Hela kakan” formgivet av Sepidar Hosseini
    Kakan Hermanssons ”Hela kakan” formgivet av Sepidar Hosseini

    Formgivaren Sepidar Hosseini: ”Jag ville fånga både den offentliga Kakan och hennes konstnärskap. När hon inte är Kakan med hela svenska folket är hon konsthantverkare med keramik som sitt främsta element. Jag uppfattar hennes konstnärliga processer som väldigt noggranna i vissa moment, men att de sedan ballar ur. En reaktion mot "den duktiga flickan", ett brist på tålamod som jag ville använda mig av även i formen. Beata Boucht som har illustrerat Kakanporträttet har ett perfektionistiskt och krispigt blyertsmaner som jag kontrasterade genom att slänga på ett blaffigt typsnitt som refererade till Kakans keramiska praktik men också person i stort. Typografin går utanför bokformatets yta eftersom att Kakan behöver mer plats än så. Den rosaskimrande pärmen blinkar till hennes intresse för det "kvinnligt" kodade och hur hon använder det i sin konst och feminism.”

    Annons
    X
    Annons
    X

    Elise Karlsson, författare.

    Foto: Sara MacKey Bild 1 av 1

    Bild 5 av 6

    Elise Karlssons ”Klass”

    Elise Karlsson, författare.
    Elise Karlsson, författare. Foto: Sara MacKey

    Författaren Elise Karlsson: Efter att själv ha jobbat på förlag har jag förstått att vissa bilder och vissa färger attraherar läsare när de står i en bokhandel och väljer bok. Jag är extremt nöjd med mina två senaste omslag. Till ”Linjen”, som gjordes av Moa Schulman, ville förlaget att läsarna skulle möta en blick. Det slutade med att det finns ett kvinnoansikte med, men att hon blundar, vilket säger mycket om romanens huvudperson, hur instängd hon är i sig själv. Den nya romanen ”Klass”, med omslag av Sara R Acedo, utspelar sig i Rinkeby och det kändes viktigt att inte signalera ”reportage från förorten”.

    Annons
    X
    Annons
    X

    ”Yxmannen” av Ray Celestin formgivet av Niklas Lindblad

    Bild 1 av 1

    Bild 6 av 6

    Ray Celestins ”Yxmannen”

    ”Yxmannen” av Ray Celestin formgivet av Niklas Lindblad
    ”Yxmannen” av Ray Celestin formgivet av Niklas Lindblad

    Formgivaren Niklas Lindblad: ”Det här är en högkvalitativ kriminalroman. Som läsare såg jag framför mig en mer intellektuell person än deckargenomsnittet, en person med intresse för jazz och till viss del amerikansk historia.”

    Typsnittet i titeln, Cheap Pine Sans, är rustikt med karaktär av gamla amerikanska trätyper som för tanken till tidigt 1900-tal. Bilden, med det hattklädda skelettet som ett spelkort, anspelar på död, Mardi Gras- firandet i New Orleans – där boken utspelar sig – och till de tarotkort som har en del i handlingen. Att skelettet sen också har en trumpet för tankarna mot jazz och Louis Armstrong, trumpetaren som är en av bokens huvudpersoner. Så både med typografi och bild har jag försökt få betraktarna att känna ’deckare’, ’tidigt 1900-tal’, ’jazz’ och ’New Orleans’”.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X