Fem år på tronen men mycket kvar att bevisa

Ett för ambitiöst tillväxtmål, utebliven vinstökning och sviktande marginaler. När vd Karl-Johan Perssons fem första år som vd ska summeras finns mycket kvar att bevisa för klädjätten, menar experterna.

Under strecket
Publicerad
LARS PEHRSON. GRAFIK: LARS ARVESTÅL
Foto: LARS PEHRSON. GRAFIK: LARS ARVESTÅL
Annons

Måttligt intresserad av att stå i centrum för kamerablixtrarna höll Karl-Johan Persson sin första kvartalspresentation för klädjätten torsdagen den 24 september 2009. Fotograferna ville aldrig sluta ta bilder på den unge arvtagaren i Perssonimperiet. Helt grön i ledarskapskostymen var han dock inte. Karl-Johan Persson hade närmast varit chef för COS, den del av H&M som säljer lite dyrare kläder.

Det har hunnit passera fem år sedan Persson tillträdde för börsens särklassiga tungviktare. Han efterträdde då dansken Rolf Eriksen. Efter grundandet av Erling Perssons klädbolag 1947 inledde barnbarnet Karl-Johan nu en expansiv resa med pappa Stefan Persson i ryggen som styrelseordförande. Nyckeltalen har förändrats markant och aktieägarna har fått valuta för pengarna. Det menar Aktiespararnas Albin Rännar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons