Hela denna artikel är en annons

Felen som skrämmer bort de bästa kandidaterna

År efter år är det kompetensförsörjning och rekrytering det som flest företagare listar som sin största utmaning.
År efter år är det kompetensförsörjning och rekrytering det som flest företagare listar som sin största utmaning.

Har ditt företag nått punkten där ni inte kommer framåt utan att vara fler? Här får du fyra tips om hur du undviker de vanligaste fallgroparna när du ska anställa någon.

– Ett jättevanligt fel är att du inte är tydlig nog med ditt erbjudande, säger Ulrica Ekeroth, vd för Sales Only.

Ditt företag har nått den punkt där ni inte kommer framåt utan att vara fler som drar lasset. Men hur får du de vassaste talangerna att vilja jobba för just er? 

Rekrytering är något som orsakar företagare stort huvudbry. År efter år är det kompetensförsörjning och rekrytering det som flest företagare listar som sin största utmaning. Särskilt frustrerande är ämnet för den som vill och behöver växa fort. 

Rekryteringsproffset Ulrica Ekeroth, vd för Sales Only, ger här fyra tips på hur du undviker några av de vanligaste fallgroparna när du ska anställa någon.

1 Vad får talangerna hos er?

Avhoppsfrekevensen, det vill säga när kandidater fått ett faktiskt jobberbjudande i en ansökningsprocess, har ökat tydligt under det senaste året konstaterar Ulrica Ekeroth.

– En av de vanligaste fallgroparna – ett jättevanligt fel – är att du inte är tydlig nog med vad ditt erbjudande är: vad får talangerna hos er?

2 Självbilden

Det är lätt att dra på stora växlar för att få talanger intresserade av företaget. Viktigt är att bilden som du målar upp av ditt företag faktiskt stämmer.

– Fel självbild är så vanlig, alla lever i sin egen lilla bubbla. Ta någon som inte tänker som du och låt dem utmana er när det gäller vad företagets styrka i rekryteringar är.

3 Superman-komplexet

Långa kravlistor i jobbannonser är inte helt ovanliga.

– Man vill så mycket. Det blir lätt en orealistisk mängd krav på en sökande. Bättre då att hitta någon som är bättre än du på vissa saker, säger Ulrica Ekeroth.

4 Orden som spelar roll

Fundera också på hur du formulerar annonsen och vilka ord du väljer för att få många olika sökande.

– Vad är det att sälja? Jo, i grunden att lösa problem åt kunder. Söker du en säljare kan du egentligen kalla det för projektledning. Det kan vara ett sätt att komma runt bristen på kvinnliga sökande till säljtjänster.

Annons
Annons
Annons