Annons

”Felaktig grundsyn bakom SD:s språkpolitik”

Modersmålsundervisning i romani i Malmö. Arkivbild från 2013.
Modersmålsundervisning i romani i Malmö. Arkivbild från 2013. Foto: Drago Prvulovic/ TT

KULTURDEBATT | Inget tyder på att modersmålsundervisning skulle hindra elevers utveckling av svenska. Tvärtom visar forskning att möjligheterna att utveckla ett starkt modersmål snarare främjar utvecklingen av andra språk. Det skriver 22 språkforskare med anledning av Internationella modersmålsdagen, som firar 20 år den 21 februari.

Under strecket
Publicerad

Den Internationella modersmålsdagen instiftades 1999 av UNESCO för att uppmärksamma den språkliga och kulturella mångfald som finns i världen, så också i Sverige. Bakgrunden var att språkliga och kulturella uttryck bortom rådande maktsfärer historiskt tenderat att – om inte förbjudas – osynliggöras eller marginaliseras.

Sverige har genom Hemspråksreformens införande 1977 intagit en linje för främjande av språklig mångfald genom möjligheten till undervisning av andra modersmål än svenska i grundskolan och gymnasiet. I praktiken är dock den så kallade modersmålsundervisningens lektionstid högst begränsad med ungefär 40 minuter eller mindre per vecka och ofta förlagd efter ordinarie schema.

Annons
Annons
Annons