X
Annons
X

Fel om Mahlers ”Askungen-symfoni”– hans bästa

Kompositören Gustav Mahler (1860-1911). Foto: Pressens Bild/TT

Mahlers sjunde symfoni är hans minst spelade och har fått syrliga omdömen av kritiker. Men ingenting kan vara mer fel. Nu framförs den av Kungliga Filharmonikerna under Sakari Oramo i Konserthuset.

Få kompositörer kunde som Gustav Mahler konsten att börja stycken.

Sina elva symfonier – en ofullbordad Tia och ”Das Lied von der Erde” – inleder han på två, diametralt olika sätt, båda lika personliga. Ett sätt är det direkta, liksom attackerande i forte eller fortissimo, för ett eller flera instrument: de råa hornen i Trean, den ensamma trumpeten i Femman, de mörka stråkarna i Tvåan och Sexan, den massiva orkestern och kören i Åttan, det desperata utbrottet i ”Das Lied von der Erde”. Låt mig kalla den typen av inledning för appellen. Det är som om Mahler säger till oss: Hör upp! Nu gäller det! Det är på liv och död! Och vi kan inte värja oss. I ett enda slag är vi inne i musiken, en väldig resa mot än så länge okända mål.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X