Annons

Fel och brister i ny bostad – det här gäller

Många som ringer till Mäklarsamfundets kundvägledare undrar vad som gäller när vitvaror i en nytillträdd bostadsrätt går sönder. På bilden flerfamiljshus i Norra Djurgårdsstaden. Arkivbild.
Många som ringer till Mäklarsamfundets kundvägledare undrar vad som gäller när vitvaror i en nytillträdd bostadsrätt går sönder. På bilden flerfamiljshus i Norra Djurgårdsstaden. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Du har just blivit med bostadsrätt, men veckan därpå går frysen sönder, och vem står då för notan, kanske du tänker?

Då är du inte ensam, visar samtalen till Mäklarsamfundets kundvägledare.

Här är de vanligaste frågorna – och vad som gäller.

Malin Jansson / TT
Publicerad

Av de över 3 500 samtal som Mäklarsamfundets kundvägledare får in årligen handlar över hälften om fel och brister i bostaden.

Vanligast är frågor om vitvaror som gått sönder kort efter tillträdet, brister i våtrum och byggnadstekniska fel och brister – något som många felaktigt tror sig kunna få ersättning för, förklarar kundvägledaren Magnus Bäckström.

Annons
Annons
Annons