Annons

”Fel dra körkort direkt vid synfältsbortfall”

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Transportstyrelsen driver en alltför hård linje vid synfältsbortfall. Bedömningar av professionella förarprövare bör kunna vägas in i besluten, precis som EU-direktivet på området anger. Det skriver flera debattörer.

Under strecket
Publicerad

2010 ändrade Transportstyrelsen föreskrifterna så att personer med synfältsbortfall skulle anmälas av ögonläkare om deras statiska synfält inte uppfyllde mycket hårda krav efter datoriserade synfältsmätningar. Det visar sig efter tio år att Sverige är ensamt om så stränga regler jämfört med många EU-länder och våra grannländer. Gällande EU-direktiv anger tvärtom att ett förarprov ska kunna komplettera den medicinska undersökningen. Även svenska ögonläkare vill att förarprov ska användas, särskilt när det handlar om gränsfall. Problemet har uppmärksammats i olika projekt och publikationer. Frågan tas nu upp i flera riksdagsmotioner och även av riksdagens trafikutskott.

I EU-direktivet framgår att expertbedömning är mycket viktig vid en utvärdering eftersom en noggrann bedömning av synfältsbortfall inte kan utföras vid en automatiserad rutin. I Transportstyrelsens föreskrift räcker det med att individen missar ett par punkter av 120 i ett statiskt test för att körkortet skall återkallas.

Annons
Annons
Annons