Annons

”Fel att låta Kina bygga ut Stockholms t-bana”

Det finns stora risker med att låta den kinesiska statens företag bygga tunnlar i Stockholm, varnar artikelförfattaren.
Det finns stora risker med att låta den kinesiska statens företag bygga tunnlar i Stockholm, varnar artikelförfattaren. Foto: Tomas Oneborg

Vi bör stanna upp och noga analysera konsekvenserna av China Railway Tunnel Groups historiska etablering i Sverige. Tunnlarna de ska bygga kan inte byggas till det låga priset, varnar byggnadsingenjören Simon Carlfjord.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Bild 1 av 1

Ska Ulf Kristersson och Stefan Löfven även fortsättningsvis kunna uttrycka sig i skarpa ordalag för att försvara Gui Minhai, yttrandefrihet och demokrati bör de akta sig för Kinas trojanska ekonomiska hästar som nästlar sig in bakom ryggen.

Nyligen kom nyheten att China Railway Tunnel Group (CRTG) som etablerade sig i Sverige för ett år sedan, kommer bygga några av arbetstunnlarna till tunnelbanans förlängning i Stockholm. En upphandling som övriga anbudsgivare kallar ”ett rent underpris” (Dagens Industri 1/10-19).

Annons
Annons
Annons