Annons

”Fel att högskolans fokus riktas mot forskning”

Dagens snälla och fogliga studenter klagar inte, de nöjer sig till synes med att slinka igenom ett ihåligt system, skriver artikelförfattarna.
Dagens snälla och fogliga studenter klagar inte, de nöjer sig till synes med att slinka igenom ett ihåligt system, skriver artikelförfattarna. Foto: Veronica Johansson

Tafatta försök att höja undervisningens värde på högskolorna har misslyckats. Istället väger forskning blytungt. Men den ska vara ett stöd för utbildningen – inte tvärt om, skriver flera debattörer.

Under strecket
Publicerad

När den framstående historieprofessorn Arne Jarrick nyligen intervjuades i Axess tv-serie om tillståndet i den svenska högskolan, höll han ett långt försvarstal för forskningen i humaniora och samhällsvetenskap. På en försiktig intervjufråga om hur han ser på läget för högskolans utbildning svarar han att han inte har någon undervisning. Punkt. Att en central forskare inom svensk högskola – länge huvudsekreterare vid Vetenskapsrådet – inte deltar i undervisningen verkade närmast självklart för honom. Vad värre är, exemplifierar det bara den generella obalansen mellan högskolornas två uppgifter: forskning och undervisning. Forskningen väger blytungt i karriären; undervisningen fjäderlätt.

Om man bläddrar i några av högskolornas årsredovisningar eller webbsidor hamnar man snabbt i besked som ”universitetet bedriver världsledande, gränsöverskridande forskning”. De mindre högskolorna vill verkligen inte vara sämre: ”Högskolan bedriver excellent och konkurrenskraftig forskning”, för säkerhets skull lägger man till ”av hög kvalitet”. Det finns ingen högskola som ens försöker hävda att deras undervisning är excellent, än mindre världsledande.

Annons
Annons
Annons