Annons

Fejden bakom succéappen Snapchat

Snapchat-appen är en stor hit bland unga som skickar foton de inte vill ska spridas vidare. Men bakom appen finns ett splittrat team och en rättstvist i antågande.

Under strecket
Publicerad

I dag delas 50 miljoner foton på Snapchat per dag, och bolaget har tagit in 73 miljoner dollar i riskkapital. Troligt är att appen säljs till någon av jättarna som Facebook, Google eller Yahoo, och det är stora pengar som står på spel.

Foto: SVD Bild 1 av 1

I dag delas 50 miljoner foton på Snapchat per dag, och bolaget har tagit in 73 miljoner dollar i riskkapital. Troligt är att appen säljs till någon av jättarna som Facebook, Google eller Yahoo, och det är stora pengar som står på spel.

Foto: SVD Bild 1 av 1
I dag delas 50 miljoner foton på Snapchat per dag, och bolaget har tagit in 73 miljoner dollar i riskkapital. Troligt är att appen säljs till någon av jättarna som Facebook, Google eller Yahoo, och det är stora pengar som står på spel.
I dag delas 50 miljoner foton på Snapchat per dag, och bolaget har tagit in 73 miljoner dollar i riskkapital. Troligt är att appen säljs till någon av jättarna som Facebook, Google eller Yahoo, och det är stora pengar som står på spel. Foto: SVD

Det startade som en konversation mellan två vänner på Stanford University och är två år senare ett bolag värderat till 800 miljoner dollar. Men bakom kulisserna döljer sig en schism, som beskrivs som den den största tvisten i webbvärlden sedan Winklevoss-tvillingarna anklagade Mark Zuckerberg för att ha tagit deras idé till Facebook.

Annons
Annons
Annons