Annons

I sociala medier reduceras mode till produkter

Efter streetbloggar som The Sartorialist är det i dag appar som Instagram, Pinterest och Pose som påverkar hur vi vill se ut. SvD:s Daniel Björk undrar om det här är den slutgiltiga döden för poesin i modet.

Under strecket
Publicerad

Gästerna poserar utanför Chanels visning på Paris modevecka.

Foto: ETIENNE LAURENTBild 1 av 2

Sajten The Fancy kan användas till att katalogisera användarens modeidéer och önskningar.

Foto: MONTAGE: SVD.SEBild 2 av 2

För några år sedan skrev New York Times om hur streetstylefotograferna hade ändrat förutsättningarna för hur mode skulle se ut. Då användes det som en förklaring till varför Balmain hade blivit populärt – det fanns en direkthet i det franska märkets 80-talsinspirerade rocklyx som gjorde att det såg bra ut i två dimensioner.

Vi konsumerar fler bilder än någonsin så man kan verkligen fråga sig om denna utveckling verkligen slutar med streetstylefotograferna? Eller fortgår förvandlingen, fast kanske nu på andra ställen?

Annons
Annons
Annons