Recension

FaustFaust med överraskande slut

Faust flödar av vacker musik men historien är problematisk. Därför är det utmärkt med nytolkningar. På Folkoperan får verket ett överraskande slut.

Under strecket
Publicerad

Charlotta Larsson sjöng rollen som Marguerite i premiärkvällens lag.

Foto: MATS BÄCKER
Annons

I tysktalande länder kallas Gounods Faust ofta för Margarete, och det skulle vara ett passande namn även för Folkoperans nya uppsättning. Mira Bartovs regi fokuserar helt på Marguerites vanligtvis så sorgliga öde men lägger till ett överraskande slut som verket faktiskt vinner på.

Under lång tid var Gounods Faust en grundsten i repertoaren i många operahus, tills den började tappa i popularitet och nästan försvann. Vi kan både glädjas åt att verket börjar återta sin plats och att det får nya tolkningar. För Faust är ett ymnighetshorn av vacker musik men en synnerligen problematisk historia.

Annons
Annons
Annons