Annons

”Konjunkturen saktar in – men ingen kraschlandning”

Nu växer e-handeln starkt, men tillväxttakten bedöms plana ut, säger Annica Ånäs, vd för Atrium Ljungberg.
Nu växer e-handeln starkt, men tillväxttakten bedöms plana ut, säger Annica Ånäs, vd för Atrium Ljungberg. Foto: Lars Pehrson

E-handelns boom kommer att avta och butiker finnas kvar. Det menar Annica Ånäs, vd för Atrium Ljungberg. Men hon medger samtidigt att det finns en oro i fastighetsbranschen.

– De sämre lägena har haft det svårare och vissa transaktioner har svårt att komma till stånd, säger hon till SvD.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Den fysiska handeln lever på många sätt under dödshot. Internationellt faller både varuhus- och butikskedjor som furor, men även i Sverige syns tydliga effekter av digitaliseringen.

Nyligen meddelade danska Top Toy, som äger leksaksbutiken BR, att de inleder en rekonstruktion. Just där befinner sig redan klädkedjan Best of Brands. Även klädkedjorna MQ, KappAhl och Retail and brands upplever tuffa tider och har fallit hårt på börsen under hösten.

Atrium Ljungberg har just gjort en särskild satsning för att mota e-handels-Olle i grind. ”Tanken är att både människor som jobbar eller bor i närheten ska kunna välja leveransadress i Sickla när de e-handlar”, säger Annica Ånäs.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

Annica Ånäs betonar vikten av att ha ett bra kassaflöde och inte för hög belåning. Att det kommer en nedgång är hon övertygad om.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 3

Annica Ånäs har jobbat på Atrium Ljungberg i tio år och är vd i fastighetsbolaget sedan tre år tillbaka.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons