X
Annons
X

”Fasthållning av barn i skolan måste upphöra”

Att hålla fast utagerande elever för att få dem att bli lugna är en ineffektiv och mycket farlig metod. Skolledare och huvudmän behöver ta ansvar för att metoden inte förekommer, genom tydliga riktlinjer och mer stöd till personal, skriver tolv psykologer.

Ibland framhålls rätten till nödvärn som försvar för fasthållning. Nödvärnsrätten infaller vid oväntade nödsituationer, medan skolpersonal oftast vet vilka barn som riskerar att bli utagerande, skriver tolv psykologer.
Ibland framhålls rätten till nödvärn som försvar för fasthållning. Nödvärnsrätten infaller vid oväntade nödsituationer, medan skolpersonal oftast vet vilka barn som riskerar att bli utagerande, skriver tolv psykologer. Foto: Hasse Holmberg/TT

Det senaste året har det i medierna rapporterats flera gånger om fasthållning av barn i skolan. Med fasthållning menas att ett utagerande barn hålls fast i sittande eller liggande position tills barnet lugnat sig. Fasthållning är ytterst farligt; det finns många dokumenterade dödsfall av fasthållning i inter­nationell forskning, liksom det finns svenska exempel på frakturer som följd av fasthållningar. 

Ibland framhålls rätten till nödvärn som försvar för fasthållning. Nödvärnsrätten infaller vid oväntade nödsituationer, medan skolpersonal oftast vet vilka barn som riskerar att bli utagerande, skriver tolv psykologer.

Foto: Hasse Holmberg/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X