Fast i fällan som hembiträde

Rollen som Mammy i Borta med vinden gav Hattie McDaniel en Oscar. Men den blev också en fälla. Konstnären Harold Offeh utforskar hur stereotyper formar rollbesättningen både i Hollywood och i verkliga livet.

Under strecket
Publicerad
Harold Offeh i full färd med sin förvandling. Idag inviger han utställningen Being Mammy på Kulturhuset, utklädd till filmvärldens kanske mest kända hembiträde.

Harold Offeh i full färd med sin förvandling. Idag inviger han utställningen Being Mammy på Kulturhuset, utklädd till filmvärldens kanske mest kända hembiträde.

Foto: DAN HANSSON
Annons

Det är snart 70 år sedan kärleksdramat Borta med vinden hade premiär. Själva berättelsen lever dock kvar i allra högsta grad. I dag kan man både skratta och skaka på huvudet åt filmens romantiserande bild av den amerikanska södern och de stereotypa rollfigurerna. Trots, eller kanske på grund av, det är hembiträdet Mammy fortfarande en ikon och ett samlarobjekt för många fans.

Harold Offeh har i Being Mammy, som öppnar på Kulturhuset i dag, gjort repliker av dessa objekt. Dockor, träslevar och värmehandskar med ett leende svart ansikte ingår i utställningen tillsammans med några filmer där Harold Offeh själv iklätt sig rollen som Mammy. I filmerna karikerar han Hattie McDaniels ansiktsuttryck och lagar kyckling med ett recept som hon tog fram för sina fans. Han har även transporterat Mammy till modern tid genom att låta henne leda en pratshow där hon svarar på tittarnas frågor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons