Annons

Fascism hotar när Unga Klara utmanar publiken

Nina Rashid och Rita Lemivaara repeterar ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” på Unga Klara.
Nina Rashid och Rita Lemivaara repeterar ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” på Unga Klara. Foto: Lars Pehrson

En roman om totalitära krafter och främlingsrädsla – regissören Farnaz Arbabi blev uppslukad av Johannes Anyurus dystopi. Nu sätter hon upp den som pjäs på Unga Klara, teatern som i 45 år har gestaltat komplexa ämnen för ung publik.

Under strecket
Publicerad

”Jag blev helt uppslukad av Anyurus bok” säger regissören Farnaz Arbabi.

Foto: Lars Pehrson

Ester Claesson, Rita Lemivaara och Astrid Kakuli (längst fram) repeterar på Unga Klara. Scenen är en bokhandel som utsätts för ett attentat.

Foto: Lars Pehrson

Ingela Schale Berghagen, Måns Clausen, Parwin Hoseinia, Åsa Karlberg och Yarien Rodriguez i ”Manhattanprojektet”.

Foto: Gustav Ågerstrand

Unga Klara liknar en bikupa. Män i gula arbetsväster bär flyttkartonger genom scenporten vid det som nu heter Benny Fredrikssons torg. Efter den långa renoveringen av Kulturhuset Stadsteatern flyttar man nu tillbaka, en nystart efter en aktiv period utanför huset med turnéer över flera kontinenter.

Unga Klara kan fira 45-årsjubileum, men lever sannerligen ännu upp till prefixet "unga". Suzanne Osten fick 1975 klartecken av Stadsteaterchefen Vivica Bandler att starta en barn- och ungdomsteater. Redan från början var man djärv. Pjäser om alkoholism, förort och skilsmässor tog barnen på allvar. Bort blåbärsskogar och falsk idyll – och sedvanlig realism. Att bjuda på konstnärligt avancerad teater har alltid varit självklart för Unga Klara.

Annons
Annons
Annons