Fascinerande värld av Fineland-vodka och Lecoste-skor

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Silverfärgade renar springer förbi den lågt stående röda solen. Så långt är etiketten sig lik, något avvikande typsnitt till trots. Men i texten under den välkända logotypen för finsk vodka står det ”Fineland, vodka of Egypt”. Välkommen till Mellanösterns basarmyllrande värld av varumärkesimitationer. Här finns ”Brightline”-klockor väldigt lika Breitlings modeller. ”Lecoste”-skor och en variant på den kända tyska parfymen Joop stavad ”poop” – och ni vet vad det betyder.

Journalisterna Lars Berge och Yasmine El-Rafie presenterar ett urval av formgivaren och förläggaren Eric Ericssons och gatukonstnären Akays foton av deras fascinerande mångsidiga kollektioner av förfalskade varumärkesprodukter i ”Trademark”, två volymer från lilla smarta förlaget Orosdi-Back.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons