Fartblind på nollvisionsvägen

Seriestart Nollvisionen är ett rop på trygghet och säkerhet. Tanken är sympatisk - och just därför får nollvisionen också stora konsekvenser: den tystar allt samtal om samhällsplanering och leder till monotona samhällen som ser precis likadana ut, skriver Dan Hallemar.

Publicerad
Annons

1997 antog riksdagen ”nollvisionen” - visionen att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken.
Det är svårt att hitta en mer sympatisk tanke. Det finns något i själva omöjligheten som är tilltalande. Ingen död, noll skadade.
Nu går det dock inte som det är tänkt. Det dör fortfarande fler i trafiken än i de delmål som dragits upp. I våras konstaterade trafiksäkerhetsforskaren Anders Englund att det totala antalet döda i trafiken har ökat sedan nollvisionen sjösattes. Antalet döda 2003 var 533 och 1996 var det 508. Så man kan med visst fog fråga sig vad vi ska med visionen till.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons