Annons

KorsvägarFarligt nära gamla tiders exotiserande

”Korsvägar” vill ge ökad förståelse för att historien och vår samtid är ”ett myller av mänskliga erfarenheter som inte alltid förstås bäst genom att sorteras geografiskt och nationellt”.
”Korsvägar” vill ge ökad förståelse för att historien och vår samtid är ”ett myller av mänskliga erfarenheter som inte alltid förstås bäst genom att sorteras geografiskt och nationellt”. Foto: Ina Marie Winther Åshaug/Världskulturmuseet

Världskulturmuseets nya utställning om migration är alldeles för fragmentarisk. Synd, eftersom många av föremålen är magnifika, skriver Eva Bäckstedt.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Det börjar med ett igenkännande. Båten som för något decennium sedan flöt på Medelhavet med alltför många människor ombord har visats förr, liksom stegarna, byggda av migranter som försökt ta sig in i en av de spanska enklaverna i norra Marocko.

”Trafficking” hette utställningen där båten och stegarna ingick, men i den nyöppnade ”Korsvägar” förefaller de illustrera frågor om migration och flyktingproblematik i vidare mening. Den är del två i Världskulturmuseets plan att bygga upp en permanent utställning, med utgångspunkt i samlingarna.

Mecka har länge varit en av världens centrala korsvägar. Platsen har varit ett centrum för handel och möten för människor från hela den muslimska världen. Varor, hantverkskunnande, kontakter och idéer har här korsat kontinenter.

Foto: Ina Marie Winther Åshaug Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons