Annons
X
Annons
X

”Farligt göra några få röster om lucian till folkstorm”

Många har upprörts över hur en mörkhyad lucia i en Åhlénsreklam utsatts för vad som beskrivits som en ”hatstorm”. Men i själva verket står sig runt 100 rasistiska kommentarer slätt mot 17 000 lajks och hjärtan på Facebook-sidan.

– Journalistiken ska inte kalla det en folkstorm om det inte är det, säger sociala medier-experten Brit Stakson.

Arkivbild/bild från Facebookdelningen av kampanjen.
Arkivbild/bild från Facebookdelningen av kampanjen. Foto: TT

Reaktionerna har varit starka i sociala medier över uppgifter om att ett Luciabarn med mörk hud väckt en rasistisk hatstorm. Barnet var med i en kampanj som varuhuset Åhléns publicerade på sin Facebook-sida inför Luciafirandet.

”Åhléns har en jättesöt Lucia och i vanliga fall hade det inte varit en grej. Men i Rassesverige så blir det ramaskri då hen är svart”, skriver en kvinna på Twitter i ett typiskt inlägg.

Även en anhörig till barnet har uttalat sig till Aftonbladet:

Annons
X

– Som svensk med utländskt påbrå får man höra dag in och dag ut att man ska anpassa sig till Sverige och ta del av svenska traditioner, men när man väl gör det så får man massa hat emot sig. Tragiskt, säger släktingen.

Bland kommentarerna på Åhléns Facebook-sida finns flera grovt rasistiska utbrott, vilket Nyheter 24 var först med att uppmärksamma.

– Det är oerhört stötande att se dessa hatfulla kommentarer, säger Åhléns kommunikationschef Weronika Nilson till sajten.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Hatet spreds på Åhléns sida och på sajter som nazistiska Nordfront. Men de runt 100 hatkommentarerna – Åhléns har rensat bort en del – drunknar i en kärleksbombning.

    På Facebook kan man välja att kommentera inlägg med så kallade emojis. Under söndagförmiddagen hade 200 valt ett ilsket ansikte – och över 17 000 gilla- och kärleksreaktioner. Det vill säga 99 procent positiva reaktioner.

    Över 5 000 har kommenterat: ”Tack Åhléns för att ni visar mitt Sverige på ett sådant fint sätt”, skriver en i ett typiskt inlägg.

    En annan, Tanvir Mansun, skribent på bland annat Politism, tackar företaget för att de ”visar att det inte spelar roll hur en Lucia ser ut” och menar att det finns unkna ideal över hur en vacker Lucia ska se ut.

    En hel del har taggat sina kommentarer med #jagärhär, en ny Facebook-grupp med 26 000 medlemmar som är ett stöd till dem som aktivt vill gå in och bryta och störa dem som sprider hat.

    Sociala medier-experten Brit Stakston menar att det är viktigt att inte ge för mycket fokus till några få högljudda men starka röster.

    – Ju mer vi bär fram dessa röster och utser dem till representanter för "hela svenska folket" genom att prata om folkstormar desto farligare. Det bidrar till en klyfta och polarisering som är farlig, säger hon.

    Brit Stakston menar att det som kallas stormar i sociala medier i själva verket lika gärna kan vara en digitalt regisserad storm skapad av några få. Och att medierna inte kan fylla dagarna med att kommentera välregisserade rasistiska utspel.

    – Journalistiken ska inte beskriva det som en folkstorm om det inte är det, säger hon.

    Man bör även fundera över de ständigt återkommande polariserande budskapen som piskar igång kärleks- och hatstormar.

    – Vem vinner och vem försvinner i denna polariserade tid? Jag tror effekten är att allt fler tystnar och känner en hopplöshet. Men vill gärna tro att motelden också kan vara mer kärlek. Men den behöver då också ske i andra forum än digitala, säger Brit Stakston.

    Hon är positiv till #jagärhär-initiativet och välkomnar positiva motkrafter i alla former, som hon tror kan skapa mod även i andra sammanhang.

    – För för att åstadkomma en verklig förändring krävs det förstås mer än en varm digital famn, men det är ett viktigt redskap och här kan man organisera och rapportera tillbaka vad man gjort. Det är förstås en hoppfull motkraft till allt hat, säger Brit Stakston.

    Samtidigt vill hon peka på att just polariseringen – där olika parter mobiliserar och ”regisserar” åsiktsstormar är något som journalister måste vara vaksamma på.

    På Åhléns är man glada över kärleksbombningen.

    – En fantastisk våg av kärleksfulla kommentarer har strömmat in där människor hyllar vår fina lucia. Det visar att vi är många som vill stå upp för viktiga värderingar om inkludering och öppenhet, säger Weronica Nilsson på Åhlens till Nyheter24.

    Annons

    Arkivbild/bild från Facebookdelningen av kampanjen.

    Foto: TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X