Annons

”Farligt göra några få röster om lucian till folkstorm”

Många har upprörts över hur en mörkhyad lucia i en Åhlénsreklam utsatts för vad som beskrivits som en ”hatstorm”. Men i själva verket står sig runt 100 rasistiska kommentarer slätt mot 17 000 lajks och hjärtan på Facebook-sidan.

– Journalistiken ska inte kalla det en folkstorm om det inte är det, säger sociala medier-experten Brit Stakson.

Under strecket
Publicerad

Arkivbild/bild från Facebookdelningen av kampanjen.

Foto: TTBild 1 av 1

Arkivbild/bild från Facebookdelningen av kampanjen.

Foto: TTBild 1 av 1
Arkivbild/bild från Facebookdelningen av kampanjen.
Arkivbild/bild från Facebookdelningen av kampanjen. Foto: TT

Reaktionerna har varit starka i sociala medier över uppgifter om att ett Luciabarn med mörk hud väckt en rasistisk hatstorm. Barnet var med i en kampanj som varuhuset Åhléns publicerade på sin Facebook-sida inför Luciafirandet.

Annons
Annons
Annons