Annons
X
Annons
X

Farligt för barn

DJURENS VÄRLD. Magdalena Cavallins färgstarka bilder och Mikael Cavallins underfundigt existentiella texter blev prisade barnboken Gå inte fel Kamel. SvD:s kulturchef Stefan Eklund finner en ovanlig civilisationskritik i den.

(uppdaterad)

STEFAN EKLUND | OM LITTERATUR

Varifrån kom idén till Gå inte fel kamel?

Magdalena: Från början var det meningen att det skulle bli en pekbok. Jag skickade mina bilder till olika förlag, men fick inte napp. Då skrev Mikael verser till några av dem, och så lade vi allt i en låda och där låg de rätt länge. I samband med att jag skulle illustrera en annan barnbok så visade jag förlaget materialet och de blev intresserade.

Hur arbetar ni – texten först, bilden sedan?

Annons
X

Mikael: Det är så jag helst jobbar.

Magdalena: Jag gör helst bilden först.

Jaha...

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Mikael: Ja, det kan bli intressanta diskussioner. Men visst, ibland är det skönt att ha en bild som referenspunkt. Att ha något att utgå ifrån.

    Det här är första gången du har publicerat något som du har skrivit.

    Mikael: Jag har skrivit poesi och läst mycket poesi. Jag är lärare i svenska och historia och har jobbat mycket med musik och bild. Men jag är lite förvånad själv över att jag skrev det här.

    Magdalena: Du skriver ju alltid på något sätt, i ditt arbete.

    Mikael: Jag är intresserad av språkets rytm, det musikaliska i det.

    Varje uppslag i boken är som ett rum att gå in i. Det jag tycker om är att den inte är så självklar i sitt uttryck. Och så finns det ett vemod, en ensamhet, som gör att den, tror jag, tilltalar vuxna också.

    Mikael: När vi gjorde den hade vi ingen tanke på att anpassa den till barn.

    Magdalena: Nä, det tror jag är dumt att göra.

    Mikael: Det viktigaste för mig har varit att förmedla en stämning och en rytm. Vi har tre barn själva och jag har tröttnat på överpedagogiska barnböcker.

    Magdalena: Versböcker för barn behöver inte vara lätta att förstå. Är de för enkla tappar både barn och vuxna snabbt intresset.

    Det finns lite hotfulla inslag i boken.

    Mikael: Det är roligt med den där osäkerheten, det farliga.

    Vad har ni för förebilder?

    Magdalena: Jag försöker undvika att efterlikna sådana när jag arbetar.

    Ja, det var en dum fråga. Men vad gillar du för bilder?

    Magdalena: Munch. Dick Bengtsson. Bland barnboksillustratörer: Jan Lööf, Edward Gorey, Quentin Blake, Tove Jansson.

    Mikael: Tjeckiska dockfilmer...

    Boken handlar om djur. Man anar bara människan och civilisationen här och där. Naturen står i centrum. Hur kommer det sig?

    Mikael: Jag är uppvuxen på en liten ort, nära naturen. Hela min barndom präglades av naturen. Människor är mer komplicerade.

    Boken är faktiskt en slags civilisationskritik.

    Magdalena: Det är nog sant... men jag har inte tänkt på det.

    Mikael
    : Det var bättre förr... nä, men allvarligt talat, jag trivs nog mer hemma på landet än i staden. Allt accelererar så snabbt idag. Vi missar en del.

    Magdalena: Jag gillar staden också, men all stress som finns där – det kan bli för mycket. Jag tycker om att få vara i fred. Och det syns nog i boken även om vi inte har planerat att det ska synas.

    En allmängiltig ensamhet är också slående i boken. ”Vart du än går/försvinner dina spår/i blåsten från igår” står det om kamelen i öknen. Man tar ingenting med sig var man går, eller..?

    Magdalena: Så kanske det är.

    Ni är aktiva katoliker. Kan man hitta sådana spår i boken, tror ni?

    Magdalena: Kan man det? Det får du svara på.

    Mikael: Jag är uppvuxen i en katolsk akademisk familj där den katolska tron står i centrum och jag är präglad av de ständiga samtal om konsten, tron och livet som min far och farbror förde. Och de hade idéer om ett kollektiv på landet – ”bort från civilisationen”, du vet. Så jag har växt upp i ett slags opposition mot det övriga samhället. Jag bär med mig det. Jag är som vargen i vår bok.

    Om vargen skriver du ”När du ylar i natten/och söker dina vänner/svarar endast den vinande vinden/som du inte känner”.

    Mikael: Precis.

    Den katolska tron är mer färgstark i sina uttryck än den protestantiska, den jobbar mer med symboler och ritualer och er bok känns inte så luthersk, den är också färgstark...

    Magdalena: Jag tänker inte så mycket när jag gör bilderna.

    Mikael: Men du tänker på om det blir bra eller inte.

    Vad letar du efter när du gör en bild?

    Magdalena: Bilden måste kännas intressant för mig själv, och det gör den om det finns något i den som jag inte förstår. Jag hoppas att den spänningen syns i bilden.

    Ni fick ett pris för Gå inte fel kamel.

    Magdalena: Ja, av Kolla! som är en jurybedömd tävling för grafiska formgivare och illustratörer, initierat av Föreningen Svenska Tecknare.

    Är det ett viktigt pris?

    Magdalena: I branschen är det viktigt.

    De flesta recensioner var positiva.

    Mikael: Men inte alla. De invändningar som funnits har handlat om att text och bild inte hänger samman.

    Men det är kanske meningen?

    Mikael: Ja, det ska ju hända något där, mellan texten och bilden.

    I Danmark har det förts en barnboksdebatt nyligen med anledning av barnböcker som tar upp svåra och ovana ämnen.

    Mikael: De har en tradition där som är provokativ på ett intressant sätt. Jag kan sakna det i Sverige. 70-talets pedagogiska ideal har satt sin prägel här. Barnboken har fortfarande ofta en uppfostrande funktion.

    När kommer nästa bok?

    Magdalena: Vi håller på att arbeta om en gammal idé som jag har haft.

    Mikael: Men det kan dröja. Det var svårare än jag trodde att skriva. Processen var lång. Det tar tid att få texterna att fungera.

    Någon jämförde dina texter med Lennart Hellsings.

    Mikael: Jo, men...

    Magdalena: Hans texter är också svåra. Och vackra.

    Det får inte vara för färdigt?

    Mikael: Nä, då tar man död på frågorna.

    Magdalena: Då finns det inget att upptäcka.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X