Färjor och cykelfält i MP:s trafiksatsning

Med nya färjeförbindelser, direktbussar med egna körfält och en fortsatt utbyggnad av cykelnätet vill Miljöpartiet ge snabba lösningar på trängselproblemen och få fler Stockholmare att ställa bilen. Flera vägprojekt skjuts upp i partiets motförslag till trafiklösningar i Stockholmsregionen.

Under strecket
Publicerad
Annons

På måndag väntas länsstyrelsen lämna över sitt förslag på infrastrukturlösningar för Stockholmsregionen fram till 2021 till regeringen. Det föregås nu av Miljöpartiet som utgått från de ekonomiska ramarna för Stockholmsöverenskommelsen – cirka 140 miljarder kronor – när de gjort sin egen version av trafikplan för Stockholmsregionen, ett trafikprogram i 14 punkter där tyngdpunkten ligger på kollektivtrafiken. Bussar som kan gå på färjor och direktbussar på tvären hör till de kortsiktiga lösningar, i väntan på att spårvägar, pendeltåg och tunnelbanor på sikt byggs ut.

– För att de nationella klimatmålen ska uppnås måste vi minska koldioxidutsläppen med 40 procent till 2020, och det blir otroligt svårt om Stockholmstrafiken fortsätter att öka. Med vårt förslag kan vi lösa trafikproblemen långsiktigt, säger MP:s språkrör Maria Wetterstrand.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons