X
Annons
X

Färg, smak – och hälsa

Kryddor ger inte bara färg och smak. De är också riktiga hälsobomber som kan pigga upp och skydda mot olika sjukdomar.

Publicerad
undefined
Foto: JUREK HOLZER

KRYDDA MERA

Många strör salt och peppar över maten av bara farten och har inte en tanke på att piffa upp den med oregano, gurkmeja, koriander eller chilipeppar. Men studier visar att det lönar sig att bli kryddsmart och flexa mellan olika smakförstärkare. Helena Nyblom, medicine doktor och författare till storsäljarna Supermat och Livskraft, uppmanar alla att fylla kryddskåpet och börja experimentera.

–Gurkmeja kan ha en antiinflammatorisk effekt och skyddar mot tarmsjukdomar som ulcerös kolit. Forskarna bakom den studien var så imponerade att de menade att kryddan borde flyttas från köket till sjukhuset, berättar hon.

Helena Nyblom strör ofta gurkmeja över råris, potatisgratänger och lasagne för att ge rätterna en härlig, gul färg. I hennes kryddskåp syns även pizzaklassikern oregano som visat sig innehålla mest antioxidanter av alla kryddor per 100 gram.

Annons
X

–Den sätter smak på tomatsåsen och passar till många pastarätter. Rosmarin är också gott, gärna tillsammans med lammkotletter eller potatis. Ju fräschare kryddor – såväl färska som torkade – desto mer näringsämnen.

Många efterrätter gör sig också bra i väldoftande sällskap. Choklad livas upp med eldig chilipeppar och koriander, mynta och citronmeliss trivs i fruktsallader. Helena Nyblom minns en oväntad smaksensation i form av hjortron och vit chokladmousse dekorerad med dill.

–Jag blev förvånad när servitören ställde fram den, men det var fantastiskt gott.

Helena slår gärna ett slag för dill och persilja, våra svenska klassiker. Dill stimulerar ett ämne i levern som har en renande effekt på kroppen. Persilja i grytor och sallader ökar också matens hälsofaktor.

–Persilja innehåller en rad nyttigheter som C-vitamin, järn, folat och betakaroten. Man tror också att den stärker immunförsvaret och förbättrar förbränningen av kolhydrater.

Nya kosttillskott lanseras i takt med att forskningen visar att kryddor gör kroppen och hälsan en tjänst. Men inget piller kan mäta sig med den perfekta cocktail av hälsofrämjande ämnen som finns i olika kryddor, betonar Helena Nyblom.

–För några år sedan kom det kosttillskott gjort på kanel som skulle sänka blodsockret. Det visade sig innehålla så höga koncentrationer av antioxidanter att några drabbades av leverskador.

–Däremot strör jag gärna lite vanlig kanel över min hemgjorda müsli eller yoghurten, en halv tesked om dagen räcker för att stabilisera blodsockret.

Särskilt de som äter för mycket salt kan göra stora hälsovinster genom att byta ut delar av det mot kryddor. Men man ska inte drabbas av hälsomani och överdosera användningen.

–Allt som man tar i allt för höga doser kan bli farligt, till och med vanligt vatten, poängterar Helena Nyblom.

Anna-Britta Ståhl

Annons
X

Läs även

Annons
X
Annons
X
Foto: JUREK HOLZER Bild 1 av 1
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X