Annons

Hilma – an opera about hidden art Färg och ljus strålar när Hilma af Klint blir opera

Mette af Klint och Erik af Klint i ”Hilma – an opera about hidden art” som har premiär på Moderna museet.
Mette af Klint och Erik af Klint i ”Hilma – an opera about hidden art” som har premiär på Moderna museet. Foto: Ewa Malmsten-Nordell

Sex år efter den stora utställningen på Moderna museet är Hilma af Klint tillbaka i huset. Här spelas en nyskriven kammaropera om hennes liv, som sedan går vidare för några föreställningar på Guggenheimmuseet i New York. Där har en stor retrospektion med hennes verk blivit årets begivenhet i den spiralformade byggnaden.

Publicerad

Sopranen Mette af Klint har tillsammans med maken Fredrik af Klint initierat operan om släktingen Hilma, med text (på engelska) och regi av Mira Bartov samt musik av tonsättaren Benjamin Staern. Det är både en sorts operabiografi och ”en opera om gömd konst”, som undertiteln anger. Hilma af Klints viktigaste verk från början av förra seklet låg ju undanskymda och okända tills hon uppmärksammades i slutet av 80-talet, som en visionär föregångare inom den abstrakta konsten.

Men i föreställningen är den målande sidan av Hilma af Klint märkligt frånvarande. Vacker och genomtänkt ljussättning ger vissa glimtar mot hennes bildvärld, liksom textens allusioner till William Blake, men i övrigt är operan mer ett porträtt av henne som spiritist och andlig sökare än som hårt arbetande konstnär. Det är ett idéburet drama, ett konversationsstycke, där Hilmas beundran för Rudolf Steiner, som till slut vändes i en konflikt, tar stor plats.

Annons
Annons
Annons