Annons

Faran i att memorera multiplikationstabellen

Illustration: Liv Widell
Illustration: Liv Widell

Att kunna multiplikationstabellen är bra av flera skäl. Men att nöta in den utantill är både dåligt för motivationen och ganska meningslöst, enligt forskare. Betydligt smartare är att utveckla strategiskt tänkande.

Under strecket
Publicerad

Gina Kling, lärarutbildare i matematik.

Foto: Privat

Elever som presterar sämre memorerar tabellen. Elever som presterar bättre utvecklar strategier.

Foto: TT

”Ni ska veta vad sju gånger åtta är om jag så väcker er mitt i natten!”, ropade min mellanstadielärare när vi tragglade med multiplikationstabellen. Dag efter dag, prov på prov.

Hon hade en poäng, att kunna multiplikationstabellen är bra. Det var bara vägen dit som inte var något vidare.

Hjärnan och lärandet presenteras av LärarförbundetLärarförbundet

Till Hjärnan och lärandet
Annons
Annons
Annons