X
Annons
X

Får många ”likes” – blir fiasko när det väl gäller

Valet blev ett fiasko för småpartierna. Trots stort engagemang på sociala medier nådde de 1,4 procent tillsammans. Enligt medieprofessorn Jesper Enbom är det lätt att luras av digitalt engagemang.

– Det finns en risk att de här partierna har börjat tro på myten om sig själva, säger han.

Alternativ för Sverige, Medborgerlig Samling och Feministiskt Initiativ gör bra ifrån sig på sociala medier, men inte i valresultatet.
Alternativ för Sverige, Medborgerlig Samling och Feministiskt Initiativ gör bra ifrån sig på sociala medier, men inte i valresultatet. Foto: Johan Nilsson/TT, Tomas Oneborg, Jessica Gow/TT

På Twitter förutspådde Alternativ för Sveriges partiledare Gustav Kasselstrand en "politisk jordbävning".

Alternativ för Sverige, Medborgerlig Samling och Feministiskt Initiativ gör bra ifrån sig på sociala medier, men inte i valresultatet.

Foto: Johan Nilsson/TT, Tomas Oneborg, Jessica Gow/TT Bild 1 av 5

Kajsa Falasca är medieprofessor på Mittuniversitetet i Sundsvall.

Foto: Marlene Jonsson Bild 2 av 5

Jesper Enbom, Umeå universitet.

Bild 3 av 5

Gudrun Schyman på Sergels Torg vid FI:s valspurt.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 4 av 5

Alternativ för Sverige tog sig inte in i riksdagen. På bild vice partiledare William Hahne.

Foto: Erik Simander/TT Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X