Annons

Fankulturen förlänger fantasins universum

Det finns läsare av Engelsforsböckerna som inte nöjer sig med den magiska värld som skrivs fram i de tre böckerna, och som nu också finns visualiserad som biofilm. De frågar sig vad som hände sedan, och vad som ledde fram till livet som häxor. Fankulturens bilder, texter och diskussioner sätter berättelsen i rörelse och utvidgar den.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Signaturen XXestelXX har tecknat två av häxorna i Engelsberg: Linnéa och Vanessa.

Bild 1 av 1

Signaturen XXestelXX har tecknat två av häxorna i Engelsberg: Linnéa och Vanessa.

Bild 1 av 1
Signaturen XXestelXX har tecknat två av häxorna i Engelsberg: Linnéa och Vanessa.
Signaturen XXestelXX har tecknat två av häxorna i Engelsberg: Linnéa och Vanessa.

Framgångssaga, bästsäljare och succé är ord som har omgärdat Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Engelsforstrilogi (”Cirkeln”, 2011, ”Eld”, 2012 och ”Nyckeln”, 2013), en berättelse om bruksorten Engelsfors där sex ungdomars liv tar en drastisk vändning då de får veta att de egentligen är häxor. I veckan var det premiär för filmatiseringen av den första delen, ”Cirkeln”. Att nya böcker med jämna mellanrum utropas till nästa bästsäljare och kort därefter möter oss på bioduken har blivit en rytm att vänja sig vid. Somliga suckar kanske över hajpen kring Engelsforsfenomenet och muttrar något om bokmarknadens alltmer kommersialiserade logik. Men för andra, som har läst och förälskat sig i Engelsforsvärldens magi, är filmen en efterlängtad fortsättning på det fantasins lyckorus som berättelsen framkallat.

Annons
Annons
Annons