X
Annons
X
Recension

Charmören Fängslande porträtt av en iranier vilse i norra Europa

Långfilmsdebuten "Charmören" av regissören Milad Alamis ger mersmak. Ardalan Esmaili gör en återhållsam tolkning av huvudpersonen Esmail och fotografen Sophia Olssons bilder är vackert mättade.

Ardalan Esmaili som Esmail i ”Charmören”.
Ardalan Esmaili som Esmail i ”Charmören”. Foto: Jason Alami/Folkets Bio

Först som sist spelar kostymen en helt central rol i "Charmören", en dansk film i regi av den svenske debutanten Milad Alami och med svenske Ardalan Esmaili i den helt bärande titelrollen (båda är Iran-födda men uppvuxna i Skellefteå).

Charmören heter Esmail och lever sedan en tid ett raffinerat dubbelliv i kontrasternas Köpenhamn, på flykt från landsbygdens Iran. Till vardags jobbar han som flyttgubbe, utgår från ortens flyktingkorridor med handfatet direkt innanför dörren. Tvätten sköter han för hand, när vi först ser honom är lägenheten belamrad med kläder på tork. Lediga kvällar lägger Esmail an på bättre situerade kvinnor i huvudstadens singelbarer. Det gäller med andra ord att hålla sig om inte fläckfri så i alla fall hyfsat ren.

Ardalan Esmaili som Esmail i ”Charmören”.

Foto: Jason Alami/Folkets Bio Bild 1 av 2

Soho Rezanejad som Sara.

Foto: Jason Alami/Folkets Bio Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X