Annons

En handelsresandes dödFångar vårt behov av att vara vinnare

Dag Malmberg och Li Brådhe i ”En handelsresandes död”.
Dag Malmberg och Li Brådhe i ”En handelsresandes död”. Foto: Bodil Johansson

Konsumtionskulturens livsstilsdrömmar fångas på ett högst nutidsrelevant vis i Arthur Millers klassiker, medan kvinnoskildringen är passé. I Malmö spelas en varsam, filmisk tolkning av pjäsen om den utbrände Willy Loman.

Under strecket
Publicerad

För ett år sedan spelade Malmö stadsteater på Intiman den unga brittiska dramatikern Alice Birchs pjäs ”Ett självmords anatomi”. Det kunde vara en passande titel även på denna vinters huvudnummer: Arthur Millers moderna tragedi om Willy Loman, en drömmande, högmodig, utbränd handelsresande på väg mot sitt sammanbrott.

”En handelsresandes död”, skriven redan 1949, är ju en dissekering inte bara av ett personligt liv som brister utan även av den självdestruktiva logik som finns inbyggd i det kapitalistiska systemet. När du inte längre är tillräckligt produktiv för ditt företag måste du bytas ut. Det spelar ingen roll att du en gång varit duktig säljare, eller har känt den unge chefen sedan han bar blöjor och blev stolt uppvisad av sin pappa, han som var din förste chef. Maskineriet måste drivas framåt för att fungera.

Annons
Annons
Annons